Campus

De bachelor – Schuiven met bussen

Sommige infrastructuren lijken zo knullig aangelegd, dat je je afvraagt of nou niemand iets beters had kunnen bedenken. Station Rotterdam Alexanderpolder bijvoorbeeld. Civielstudent Arie van Ekeren nam het voor zijn bachelor-eindproject op papier vast op de schop.


Woonshoppen, overdekt je nieuwe zomergarderobe bij elkaar sprokkelen, stappen in club Eclipse – alle reden om eens een dagje naar Rotterdam Alexanderpolder te treinen. Alleen, zie maar eens een aansluiting naar metro of bus te vinden. Of veilig in het winkelgebied te komen. Geen enkel station lijkt zo onhandig in elkaar te steken als die twee perrons in nota bene één van de grootste steden van Nederland. Een verhoogd spoor, een metrobaan én ontsluitingsweg beneden die het winkel- en bedrijvengebied doormidden klieven en bushaltes her en der door het gebied verspreid. Je mag wel een goede bekende in de omgeving zijn om binnen een paar minuten de juiste aansluiting te vinden.


“Het hele stationgebied is onoverzichtelijk en ontoegankelijk”, concludeert ook Arie van Ekeren (22), die zijn hele middelbareschooltijd gebruikmaakte van het station. Zijn vingers jeukten dan ook om met de infrastructuur aan de slag te gaan voor zijn bachelor-eindproject bij CiTG. “Zes jaar lang heb ik me aan die plek geërgerd”, zegt hij. “Overstappen was een gigantische irritatie, want je weet gewoon niet waar je welke bus moet pakken.” En hoewel hij na zes jaar middelbare school de plattegrond van het station wel kan dromen, besloot hij het nog maar eens goed in kaart te brengen. Dit moest toch anders kunnen?


“Ik heb eerst de plannen van de gemeente, NS en ProRail onderzocht. Zijn er plannen om het gebied uit te breiden? Hoe zit het met het bedrijventerrein, kan daar gesloopt worden? Komen er in de toekomst meer reizigersstromen?” En het belangrijkste: wat is nu echt belangrijk voor dat gebied?


Dat de metrobaan niet zo één-twee-drie te verleggen valt was al snel duidelijk: onbetaalbaar. “Maar een voetgangerstunnel onder het metrospoor door zou al enorm schelen”, aldus Van Ekeren. “Net als één centraal busplein, zo dicht mogelijk bij de stationshal, en een algemene fietsenstalling aan de andere kant van de metro.”

Opgeruimd staat netjes; aan de slag dan maar. Maar zo simpel ligt het helaas niet. “Er is al ongelooflijk veel onderzoek naar gedaan”, zegt de student. “Maar de gemeente heeft het geld gewoon niet. Ze waren wél blij met mijn onderzoek, maar vooralsnog is er alleen geld voor de vernieuwde fietsenstalling.”


Onderzoek: ‘Herontwerp stationsgebied Rotterdam Alexanderpolder’

Eindcijfer: 8

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.