‘De ark van Noach had de ideale afmeting’

Na de Owee en de Nowee, is er nu ook de Jwee. Tot en met 24 september kun je op diverse locaties in Delft praten over Jezus, maar ook discussiëren over de vraag of de ark van Noach technisch gezien een spookschip was, zegt initiatiefnemer, zesdejaars student bouwkunde en christen Joost Knuit (23).

Jwee?

“We konden kiezen uit Jwee of Jezusweek. De keuze was niet zo moeilijk: we wilden studenten niet meteen laten afknappen. Bij Jezusweek geef je meteen alles weg, waardoor mensen misschien niet meer durven komen. Maar bij Jwee maak je mensen nieuwsgierig.

Inderdaad. Wat is de Jwee precies?

“Tijdens de Owee maken alle nuldejaars van de TU kennis met de stad Delft. Wij laten alle eerstejaars en alle andere geïnteresseerden kennis maken met Jezus. Omdat we in Delft al een Owee en een Nowee hebben, past daar ook nog wel een Jwee bij. We hebben een duidelijke slogan: wil je Jezus leren kennen? Kom langs!”

Verwachten jullie veel mensen?

“Vorig jaar was de eerste keer. Niet alles verliep toen vlekkeloos. We hadden een open kring die heel slecht werd bezocht. Tijdens die open kring mag iedereen mee discussiëren over geloofsonderwerpen. Maar kennelijk was die drempel te hoog voor studenten. Het theater en de films werden gelukkig wel goed bezocht.”

Alle bèta’s op de TU zullen wel smullen van een lezing over de techniek achter de ark van Noach.

“Inderdaad. Dat is een erg interessant onderwerp, omdat de beschrijving in de bijbel van de ark van Noach heel precies is. De maten van de ark worden goed weergegeven. Het lijken de ideale lengte-breedte-diepgangverhoudingen voor grote schepen. Het levert, denk ik, een interessante discussie op: kan de ark úberhaupt hebben gevaren, of zou een dergelijke boot meteen zijn gezonken? Met andere woorden: was het een spookschip of een reddingsboot?”

Dat zijn kritische vragen.

“Dat is precies de bedoeling van onze lezingen: flink kritische vragen stellen. Ook tijdens de lezing van Reinier Sonneveld over ‘Jezus: feit of fictie’ verwacht ik een goede discussie. Hij vertelt over het beeld dat mensen van Jezus hebben na de ‘Da Vinci Code’. Ik verwacht dat hij als filmmaker en theoloog er een stevige analyse op los laat.”

Waar verheug jij je het meeste op?

“Op het theater. ‘Dorst’ en de happening ‘Genadeklap’ zijn erg goed. Het is vaak het populairste bij de studenten, samen met de films, omdat het geloof dan wordt verbeeld. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld de film ‘Bruce Almighty’. Jim Carrey speelt daarin de plaatsvervanger van God. ‘Is God echt alwetend? Kan hij echt a’lle gebeden verhoren?’, vroegen mensen mij na afloop. Dat vind ik leuk. Hoe meer mensen geïnteresseerd zijn, des te beter.”

www.jezusweek.nl

Joost Knuit (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Jwee?

Inderdaad. Wat is de Jwee precies?

Verwachten jullie veel mensen?

Dat zijn kritische vragen.

Waar verheug jij je het meeste op?

www.jezusweek.nl

Joost Knuit (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)