Databank voor onderzoek toegankelijker gemaakt

De Bibliotheek van de TU Delft is als ‘bouwer’ aan het project verbonden. Wat inhoudt dat al het onderzoek met een technische achtergrond hier in Delft aangemeld en verwerkt wordt.

De sobere WWW-interface doet tussen het hedendaags visueel geweld op het Internet wat gedateerd aan. Bibliotheek-medewerker J. Cals verklaart: ,,Veel gebruikers hebben niet de beschikking over snelle computers en aansluitingen, met een eenvoudige interface is de NOD ook voor die groep goed bereikbaar gebleven. Terwijl de gebruiksvriendelijkheid in vergelijking met de oude interface enorm verbeterd is.”

De NOD biedt nu ook een attenderingsservice, waarmee de gebruiker iedere veertien dagen automatisch op de hoogte wordt gehouden van nieuw onderzoek wat voldoet aan een opgegeven ‘zoekprofiel’.

De NOD is benaderbaar via de WWW-pagina’s van de bibliotheek of op adres: http://www.nod.nboi.knaw.nl (M.L.)

Martijn Leenders

De Nederlandse Onderzoek Databank (NOD) is sinds kort te bereiken via een geheel nieuwe World Wide Web interface. Hiermee kunnen de 25-duizend potentiële gebruikers nu ook muisgestuurd kennis nemen van lopend wetenschappelijk onderzoek. De interface is opgezet door de Katholieke Universiteit Nijmegen en ergonomisch getest door de vakgroep psychonomie van de Universiteit Utrecht.

Martijn Leenders