Dames moeten het nog waarmaken

Ook de nieuwe coach en teammanager komen uit Delft.

De nieuwe spelersgroep bestaat uit dertig vrouwen. Kitty Vloemans en studente civiele techniek Hilde Schonewille vertegenwoordigen Delft. ,,Thor heeft wel eens meer dames in Oranje gehad, maar we hebben een flink aantal oud-internationals in het clubteam. We staan niet voor niets al jaren in de top van het Nederlands vrouwenrugby”, aldus Louise de Jong, fanatiek speelster van Thor. Zelf draaide ze jaren mee in Oranje.

Bij de World Cup vorig jaar in Barcelona eindigde Nederland op het nippertje niet als laatste, door van Duitsland te winnen. Na het WK nam een aantal doorgewinterde speelsters en het managementteam afscheid van Oranje.

Met de nieuwe spelersgroep kan de voorbereiding voor het WK over vier jaar van start gaan. ,,We willen een verjonging van het team. Nederland loopt niet alleen achter op fysiek gebied, maar ook qua inzicht en tactiek zijn andere landen beter. Het is een uitdaging om dat te verbeteren”, zegt De Jong.

Van de Nederlandse dames wordt verwacht dat zij veel aan fitness doen en hun snelheid omhoog brengen. ,,Natuurlijk is het niet verplicht om extra te trainen, maar als je niet snel of sterk genoeg bent, zit je op de bank”, legt De Jong uit.

En hoewel het wereldkampioenschap damesrugby pas over vier jaar is, zijn er in de tussentijd veel Europese toernooien. Het eerste vindt op 9 en 11 mei plaats in Amsterdam. ,,Voor eigen publiek willen we natuurlijk goed voor de dag komen. De nieuwe dames moeten het nog waarmaken.”

De Delftse dames doen het intussen erg goed in de competitie. Met nog een aantal wedstrijden te gaan staan ze op de tweede plaats. Op 1 februari viert Thor zijn twintigjarig bestaan met een wedstrijd tussen oud-speelsters en jong talent. (KW)

De nieuwe Nederlandse damesrugbyselectie wordt zaterdag gepresenteerd in het Nationaal Rugbycentrum in Amsterdam. In de spelersgroep zitten twee rugbysters van Thor. Ook de nieuwe coach en teammanager komen uit Delft.