Dag van de Wetenschapsfilm

Tijdens het Nederlands Film Festival, van 19 tot en met 28 september in Utrecht, wordt op dinsdag 25 september de twaalfde Dag van de Wetenschapsfilm gehouden.

br />
Naast de vertoning van diverse wetenschapsfilms, waarbij de organisatoren een korte toelichting geven, vindt in Filmtheater ’t Hoogt het seminar ‘Hoezo Wetenschapsfilm?’ plaats. Jan Heijs lokt daarin een discussie uit met een panel en de zaal, over het karakteristieke van wetenschapsfilm en het probleem om het juiste recept te vinden. Kunnen succesfactoren van ‘gewone films’ probleemloos worden toegepast in wetenschapsfilms? Wat hebben goede films, wat wetenschapsfilms niet hebben?

In het panel zitten onder anderen Hansje van Etten, eindredacteur van het Vpro-programma Noorderlicht en Gert de Graaff, filmmaker van ‘De zee die denkt’ en ‘Twee’, een film over quantummechanica.

Aan het eind van de dag worden de films vertoond die zijn genomineerd voor de prijs voor de Beste Wetenschapsfilm. De prijs wordt uitgereikt door de directeur van het Nederlands Film Festival, Michiel Berkel.

Om een idee te krijgen van het fenomeen wetenschapsfilm, kijk even op www.dezeediedenkt.nl.

Dag van de Wetenschapsfilm. Dinsdag 25 september in filmtheater ’t Hoogt, Utrecht. Van 12.00 tot 21.00 uur.

Aanmelden voor het seminar kan via www.wetenschapsfilm.nl. Studenten betalen 25 gulden, niet-studenten 50 gulden.