D66 wil studenten weer loten

Loten voor opleidingen met een numerus fixus is eerlijker, duidelijker en makkelijker dan studenten selecteren op motivatie en geschiktheid, vindt regeringspartij D66.

De partij wil het verbod op loting, dat sinds 2017 bestaat, schrappen. Selectie lijkt schadelijk voor de kansengelijkheid. Als opleidingen selecteren, komen er minder studenten met een migratieachtergrond binnen. Studenten maken ook minder kans als ze uit gezinnen met weinig geld komen. Bovendien betwijfelt D66 of je bij 16- of 17-jarige scholieren de motivatie en geschiktheid voor een vak goed kunt meten.

Studentenorganisatie ISO vraagt zich in een reactie af of loting de goede manier is om kansengelijkheid te bereiken. Studentenvakbond LSVb noemt het initiatief van D66 ‘een stap in de goede richting’. De TU Delft heeft momenteel voor zes opleidingen een numerus fixus. (
HOP, Bas Belleman)

Hoofdredacteur Saskia Bonger