D66 kiest paars

Vrijwel alle politici die maandag 10 mei de Studentenkieswijzer invulden, kwamen bij hun eigen partij uit. Uitzondering was Boris van der Ham van D66, die het advies kreeg om paars te stemmen.

Demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA) vindt het ‘best griezelig’ om de kieswijzer en plein public in te vullen. “Ik heb laatst meegedaan aan Lingo en toen viel ik helemaal stil”, zegt ze in de aula van de Haagse Hogeschool. Daar is nu geen sprake van. Hardop nadenkend, alsof ze te gast is bij Lotto Weekend Miljonairs, vult ze op een laptop bij elk van de achttien stellingen ‘eens’, ‘oneens’ of ‘neutraal’ in.

Lastig heeft Van Bijsterveldt het met stelling zeven: “Om het studierendement te verhogen zijn harde maatregelen nodig. Te denken valt aan het bsa, de harde knip, of het laten vervallen van studiepunten als studenten langer dan een jaar uitlopen op de nominale studieduur.” Eerst klikt ze op ‘neutraal’, maar even later toch op ‘eens’, al vindt ze de derde maatregel te hard. Over de basisbeurs hoeft ze geen seconde na te denken. “Die moet overeind blijven.”

Advies

Erg verbazingwekkend is het niet dat de staatssecretaris het advies krijgt om op haar eigen CDA te stemmen. Want alle partijen die meewerken aan de kieswijzer, hebben de achttien stellingen tevoren zelf ingevuld. Ook Jasper van Dijk (SP), Marianne Thieme (Partij voor de Dieren), Sharon Dijksma (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) hebben een honderd procent match met hun partijstandpunt.

Uitzondering is Boris van der Ham van D66, die het advies krijgt om op D66, de PvdA of de VVD te stemmen. Zijn haastig ingevulde antwoorden komen voor 67 procent overeen met de standpunten van die drie partijen. “Dat biedt perspectief op een paars kabinet”, lacht Van der Ham. Hij benadrukt dat studenten zich bij hun partijkeuze niet alleen door het hoger onderwijs moeten laten leiden.

Stemwijzer

Kritiek is er te horen op de algemene stemwijzer.nl, waar kiezers de partijen op meerdere beleidsterreinen kunnen vergelijken. Onder het kopje studiebeurs staat de stelling: “Er is extra geld nodig voor onderwijs en daarom moet de regering de studiebeurs afschaffen. Studenten moeten in het vervolg geld lenen voor hun studie.” De PvdA laat daar “oneens” noteren en wekt daarmee volgens critici, waaronder Marja van Bijsterveldt, ten onrechte de indruk dat ze tegen afschaffing van de basisbeurs is.

Maar volgens haar oud-collega Sharon Dijksma (PvdA) is dat te kort door de bocht. “Wij zijn inderdaad voor het afschaffen van de basisbeurs, maar willen de aanvullende beurs handhaven. Daarom zijn we het niet eens met de brede stelling dat de studiebeurs moet worden afgeschaft.”

Dinsdag is het verenigingendag: de studenten krijgen na een ontbijt in het Mekelpark onder meer workshops en rondleidingen bij verenigingen.

Woensdagochtend, na een ontbijt op het plein voor Industrieel Ontwerpen, zetten Eddy Zoey en Lange Frans Het Grote Studenten Spektakel neer. De universiteit en INHolland presenteren hun faciliteiten en gasten zijn onder meer Wubbo Ockels en Cees Dekker.

De Owee wordt donderdag na een Brakke Brunch afgesloten met een festivaldag waarbij Voicst en Van Velzen optreden. Met een OV- of campuskaart kunnen alle Delftse studenten gratis het festival aan de Van den Broekweg bijwonen.

Meer informatie over het programma is te vinden op de OWee-site.

Advies

Stemwijzer