Cyberaanval UvA en HvA mislukt

De Hogeschool en de Universiteit van Amsterdam hebben de recente cyberaanval op hun netwerken succesvol afgeslagen, melden de instellingen. De hack heeft niet geleid tot uitval van systemen, gijzeling van gegevens of een verzoek om losgeld.
De aanval werd vorige maand op tijd opgemerkt door het security operations centre, meldt de UvA op haar website. Daarna zijn er direct maatregelen genomen en is een forensisch onderzoek gestart.

Aangifte
Dat was blijkbaar net op tijd. “In korte tijd hadden de hackers meer dan vijftig van de ruim duizend servers van de UvA en de HvA geïnfecteerd en voorzien van mogelijkheden om ze, op een later moment, te versleutelen”, schrijft de UvA. “De servers zijn inmiddels allemaal schoon, het acute gevaar is daarmee geweken.”

De universiteit en hogeschool hebben aangifte gedaan bij de politie en melding gemaakt bij de autoriteit persoonsgegevens. Het onderzoek van de politie loopt nog. Ook vindt er de komende tijd een evaluatie plaats van hoe de UvA en HvA de hack hebben aangepakt. De geleerde lessen zullen worden gedeeld met andere hoger onderwijsinstellingen, net zoals vorig jaar gebeurde na de grote cyberaanval op de Universiteit Maastricht. (HOP, Evelien Flink)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl