Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Cultuur van stanleymessen

Met ‘Afraid of Red, Yellow and Blue’ probeert Theatergroep Toetssteen (moderne) kunst dichter bij mensen te brengen. SubliemIn 1986 vernielde een man het schilderij ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue III’.

De daaropvolgende reparatie was minstens zo dramatisch als de mutilatie zelf. Restaurateur Daniel Goldreyer voelde niets voor het zetten van pakweg een miljoen puntjes en haalde derhalve een verfroller tevoorschijn. Zijn bedrog werd ontdekt, het ‘see you in court’ vloog over en weer en de affaire kostte de kop van één stuks museumdirecteur.

Over deze onverkwikkelijke zaken gaat het toneelstuk ‘Afraid of Red, Yellow and Blue’ van de Amsterdamse theatergroep Toetssteen.

Toetssteen streeft naar toneel met maatschappelijke relevantie. Eerder bracht de groep ‘Emily of het Geheim van Huis ten Bosch’ over de intriges rond ex-aanstaande koningin Emily. ‘Afraid of Red, Yellow and Blue’ behandelt naast de anti-Joodse motieven van de dader en de mislukte restauratie ook de relatie tussen Kleur en God en tussen het Sublieme en het Troostrijke.

Alsof dit nog niet maatschappelijk relevant genoeg is, komt er nog bij dat het stuk wordt opgevoerd in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Met als klap op de maatschappelijke vuurpijl een discussie, na de uitvoering van zondag 7 november.

In die discussie zal de taak van kunstmusea in de hedendaagse samenleving centraal staan. Volgens sommigen is moderne kunst elitekunst, onbegrijpelijk en ontoegankelijk, en falen musea in hun streven de drempel te verlagen. Daardoor is volgens kunstcritica Anna Tilroe een cultuur van stanleymessen ontstaan.

Aan de discussie van zondag nemen deel: politicus Boris Dittrich, hoogleraar kunstsociologie Arjo Klamer, cultuurfilosoof Henk Oosterling, Anna ‘stanleymes’ Tilroe en Ger Beukenhof, de schrijver van het stuk. Dit alles onder leiding van Hedy d’Ancona.

Maar hopen dat niemand met een mes de acteurs te lijf gaat, want dan schiet zelfs de verfroller van Goldreyer tekort.

Afraid of Red Yellow and Blue, 4 t/m 6 nov. om 20.00, en 7 nov. om 13.00. Plaats: Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20. Reserveren: 010 4419471/539.

Subliem

In 1986 vernielde een man het schilderij ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue III’. De daaropvolgende reparatie was minstens zo dramatisch als de mutilatie zelf. Restaurateur Daniel Goldreyer voelde niets voor het zetten van pakweg een miljoen puntjes en haalde derhalve een verfroller tevoorschijn. Zijn bedrog werd ontdekt, het ‘see you in court’ vloog over en weer en de affaire kostte de kop van één stuks museumdirecteur.

Over deze onverkwikkelijke zaken gaat het toneelstuk ‘Afraid of Red, Yellow and Blue’ van de Amsterdamse theatergroep Toetssteen.

Toetssteen streeft naar toneel met maatschappelijke relevantie. Eerder bracht de groep ‘Emily of het Geheim van Huis ten Bosch’ over de intriges rond ex-aanstaande koningin Emily. ‘Afraid of Red, Yellow and Blue’ behandelt naast de anti-Joodse motieven van de dader en de mislukte restauratie ook de relatie tussen Kleur en God en tussen het Sublieme en het Troostrijke.

Alsof dit nog niet maatschappelijk relevant genoeg is, komt er nog bij dat het stuk wordt opgevoerd in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Met als klap op de maatschappelijke vuurpijl een discussie, na de uitvoering van zondag 7 november.

In die discussie zal de taak van kunstmusea in de hedendaagse samenleving centraal staan. Volgens sommigen is moderne kunst elitekunst, onbegrijpelijk en ontoegankelijk, en falen musea in hun streven de drempel te verlagen. Daardoor is volgens kunstcritica Anna Tilroe een cultuur van stanleymessen ontstaan.

Aan de discussie van zondag nemen deel: politicus Boris Dittrich, hoogleraar kunstsociologie Arjo Klamer, cultuurfilosoof Henk Oosterling, Anna ‘stanleymes’ Tilroe en Ger Beukenhof, de schrijver van het stuk. Dit alles onder leiding van Hedy d’Ancona.

Maar hopen dat niemand met een mes de acteurs te lijf gaat, want dan schiet zelfs de verfroller van Goldreyer tekort.

Afraid of Red Yellow and Blue, 4 t/m 6 nov. om 20.00, en 7 nov. om 13.00. Plaats: Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20. Reserveren: 010 4419471/539.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.