Met radioreclames, advertenties in landelijke dagbladen en de stem van een BN’er werven veertien universiteitsfondsen samen donaties voor wetenschappelijk onderzoek.
Met zijn allen kun je meer dan alleen, is het idee achter de campagne. Dus slaan de veertien universiteitsfondsen de handen ineen bij het werven van donaties. Normaal richten ze zich op hun eigen alumni, nu op het hele land.
Op hun gezamenlijke website staat een wervende animatie. “We hebben de kennis en de visie in huis, en met jouw steun kunnen we sneller resultaat boeken”, zegt de stem van natuurkundige Diederik Jekel, bekend als wetenschapsjournalist en presentator.
Delfts energie-onderzoek
Op de website kun je via prangende vragen of via de kaart van Nederland uitkomen bij de verschillende universiteiten. ‘Hoe zorgen we ervoor dat energie opgewekt door wind- en zonnekracht altijd beschikbaar is?’ is bijvoorbeeld een van de vragen. Die leidt naar onderzoek van de TU Delft.
Donaties daaraan dragen bij aan uitvoering van het project 24/7 Energie Lab. Hiermee werkt de TU aan een lokaal en CO2-vrij energiesysteem voor de gebouwde omgeving. Het project, waarbij aandacht is voor betaalbaarheid, acceptatie en regelgeving, wordt uitgevoerd op de Delftse The Green Village.
Er staan meerdere medische onderzoeksprojecten op de website, die zich bijvoorbeeld richten op kanker, dementie of een gezonde leefstijl. Ander onderzoek gaat over energie, biodiversiteit of kansenongelijkheid.
Sneller
De universiteitsfondsen zijn nauw verweven met de universiteiten, maar wel onafhankelijk, vertelt directeur Lilian Visscher van het Leidse fonds, en woordvoerder voor de campagne. De fondsen hebben een eigen bestuur en eigen statuten. “Soms financieren we onderzoek dat anders geen geld krijgt, bijvoorbeeld van jonge wetenschappers. En soms gaat het gewoon sneller als wij bijspringen.”
Ze noemt de Leidse crowdfundingactie aan het begin van de coronacrisis, dat het onderzoek naar corona een vliegende start gaf. Het geld kwam toen uit het hele land.
Meestal heb je als universiteitsfonds maar een beperkt bereik, zegt Visscher. Je overtreft nooit de landelijke campagnes van bijvoorbeeld KWF Kankerbestrijding, GreenPeace of Amnesty International. Met een gemeenschappelijke campagne kunnen ze misschien meer bekendheid krijgen, hopen ze.
Eerste giften
De eerste kleine giften zijn binnen. Een Twentse borstkankeronderzoek bijvoorbeeld, dat al langer aan crowdfunding deed, haalde sinds december 2020 ruim zevenduizend euro op. Daar is gisteren 150 euro bijgekomen, blijkt op de website.
HOP, Bas Belleman
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
redactie@hogeronderwijspersbureau.nl
Comments are closed.