Creme voor echte mannen in stoere verpakking

Een cosmeticapotje openen en de crème strelend op je gezicht smeren. Niks voor mannen, vond industrieel ontwerper Clifford Yee. Hij ontwierp een mannelijker product.

“Mannencosmetica is nu vaak een slap aftreksel van cosmetica voor vrouwen”, vindt Yee. Met cosmetica doelt hij op allerlei huidverzorgingsproducten, onder meer crèmes, deodorant en scheerschuim. “Een blauw kartonnetje erom, groot ‘For Men’ erop en een ander geurtje, en je hebt een produkt voor mannen.” Dat kan anders, vindt de onlangs afgestudeerde industrieel ontwerper.

De markt voor mannencosmetica groeit enorm snel. De zichzelf goed verzorgende metrosexuele man die steeds meer in de media opduikt, heeft volgens Yee het bewustzijn van de mannen over hun uiterlijke presentatie vergroot. “Maar als je om je heen vraagt welke mannen dagcrème gebruiken, zegt bijna niemand ja.”

Nederlandse mannen associëren cosmetica nog erg veel met vrouwelijkheid. “In Korea of Italië is de acceptatie van mannenverzorging veel groter”, vertelt Yee, die zelf ook wel van een lekker crème houdt. Hij gebruikt reinigingsgel en dagcrème van een duur merk. Maar de Nederlandse mannen die hij ondervroeg bleken over het algemeen niet graag gezien te worden terwijl ze hun gezicht insmeren met een zalfje. Ook vonden ze het vette gevoel dat daarna op hun handen achterbleef niet lekker.

Voor een cosmeticamerk onderzocht Yee welke cosmetica mannen wèl willen gebruiken. Hij ontwierp er meteen een mannelijk product bij. Een rechthoekig soort tube met een spons er bovenop om de crème aan te brengen. Een van de mannen die het product testte durfde daarmee na het voetballen wel aan gezien te worden in de kleedkamer.

Voordat het zover was, verkende Yee uitgebreid de wijze waarop mannen cosmetica beleven. Hij gebruikte daarvoor de dagboekjes die zeven mannen voor een ander onderzoek over verzorging bijhielden. “Ook mannen blijken zich op te tutten voor ze uitgaan of naar een sollicitatiegesprek gaan.” Mannengetut is scheren en het haar in model brengen.

De mannen die hij middels een enquête ondervroeg, bleken cosmetica alleen te willen gebruiken als deze eenvoudig is, huidproblemen oplost en niet al te vrouwelijk is. “In principe wil een man geen gezichtsverzorging gebruiken”, zegt Yee. “Die behoefte moet nog gestimuleerd worden. Maar een paar jaar geleden hoefde ook niemand een mobiele telefoon.”

Zijn ‘1.0’, die hij in een reclamefilmpje dat hij alvast maakte aanprijst als ’the first real face care for men’ moet de Nederlandse man over de streep trekken. Hij baseerde zich voor het ontwerp op een oermannelijke verzorgingsactiviteit: scheren. “Het smeren van het schuim ziet er vrouwelijk uit en voelt voor veel mannen ook zo. Maar het scheren zelf wordt weer wel geassocieerd met mannelijkheid.”

Met ongeveer dezelfde beweging als waarmee mannen een scheermes hanteren, kunnen ze met de ‘1.0’ crème op hun gezicht smeren. Zonder vieze handen en zonder zich zorgen te hoeven maken over hun stoere, mannelijke imago. Schuif een rechthoekig doosje uit de verpakking, knijp erin . waardoor de crème in de bijbehorende spons terecht komt, en wrijf daarmee de crème over het gezicht. Klaar is Kees.

Yee bedacht een ingenieus pompsysteem om de crème uit de ‘1.0’ te krijgen. In het doosje zit een gaatje, dat je dichthoudt terwijl je in het doosje knijpt. De lucht in de ‘1.0’ drukt dan tegen het met crème gevulde zakje dat erin zit. Op die manier komt het uit een ventiel aan de bovenkant in de spons terecht. Een tube waar je indirect in knijpt eigenlijk.

Hoewel Yee zich als productontwerper niet met de inhoud van het flesje wilde bemoeien, bedacht hij wel dat er een crème in moest komen tegen vermoeidheid. “Dat loopt nu goed op de mannencosmeticamarkt. Een dagcrème vond ik te vrouwelijk. Dit product kunnen mannen de hele dag door gebruiken om zich weer fris en fruitig te voelen.” Nu nog een stoere handtas voor mannen om hem in te doen?

(Foto:Clifford Yee)

(Foto:Clifford Yee)