Corpsleden ontkennen mishandelen varken

Zaterdagavond arresteerde de politie twee Delftse corpsstudenten die een varken zouden hebben mishandeld. De betrokken studenten vinden dit zwaar overdreven. “Wij hebben de big netjes behandeld.”

‘Studenten mishandelen varken’, kopten de kranten deze week. “Die berichten zijn sterk overtrokken”, vindt Delfts corpslid Ralph van Oss, een van de bij het incident betrokken studenten.

Van Oss is president van het dispuut Die Coffye Vlagh. Samen met twintig andere dispuutleden vertrok hij zaterdag naar een bruiloft van een dispuutgenoot in een kerk aan de Amsterdamse Prinsengracht. In de achterbak van hun bus vervoerden zij het huwelijkscadeau: een levend varken.

De bruidegom was het eerste jaar van zijn studie geen lid geweest van een studentenvereniging. “Zo iemand noemen wij een knor en vandaar dat wij op het idee kwamen om een varken cadeau te geven.” Het geven van dieren is een traditie van het dispuut.

Het beest, Maximiliaan geheten, werd gratis via internet uit Friesland gehaald. “De eigenaresse raadde ons aan het beest hangend in een dekzeil te vervoeren, omdat hij zo de minste stress zou hebben. Dus dat hebben we gedaan. Wij hebben de big netjes behandeld.”

Meerdere bezoekers van het trouwfeest waren boos over de stunt. De beheerder van de kerk, die niet meer over het incident wil praten, wilde dat het varken wegging. Het dier werd volgens door de politie het pand uitgesleurd, viel van een trap en zakte door zijn poten. Uiteindelijk werd het dier met een touw aan een paal gebonden en gewond achtergelaten.

Van Oss heeft een ander verhaal. “Wij hebben het beest zo goed mogelijk naar binnen geholpen, maar het is een dier en dat stribbelt altijd een beetje tegen. Onder druk van de beheerder hebben wij het varken zo rustig mogelijk naar buiten geholpen, maar hij struikelde op de laatste tree. We hebben het beest zeker niet geschopt of geslagen. En we hebben hem inderdaad buiten aan een paal gebonden, omdat wij nog naar het feest wilden en hij niet meer naar binnen mocht. Het was tenslotte een cadeau voor het bruidspaar.”

Agenten hebben twee verantwoordelijken, onder wie Van Oss, bij hun vertrek aangehouden. Het duo wordt overtreding van de Dierenwelzijns- en gezondheidswet ten laste gelegd. Het varken is door medewerkers van de dierenambulance opgelapt en met hulp van de brandweer in een dierentrailer geladen. Daarna werd het beest teruggebracht naar Friesland. De kosten van dit transport (vierhonderd euro) zijn op de studenten verhaald.

Het studentendispuut heeft het incident inmiddels ‘geëvalueerd’ en besloten dit jaar geen levende dieren meer te gebruiken in hun acties.