Conflict over auteursrechten nog niet beslist

In de voorbije cao-onderhandelingen is het de universiteiten niet gelukt eigenaar te worden van de auteursrechten van hun wetenschappers.

De wens van de werkgevers, verenigd in de VSNU, om voortaan te beschikken over de auteursrechten van hun personeel, is niet terug te vinden in de cao waarover twee weken geleden een akkoord is bereikt. De universiteiten willen het auteursrecht graag hebben, omdat ze zo sterker staan in de strijd met de grote uitgevers. Maar sommige wetenschappers vrezen voor hun wetenschappelijke onafhankelijkheid als zij hun auteursrechten afstaan. Het universiteitsbestuur zou onwelgevallige publicaties kunnen tegenhouden.

Universiteiten en bonden praten de komende verder over de auteursrechten. Werkgeversonderhandelaar Theo Peperkamp verwacht dat het wel zal lukken om afspraken te maken waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden. Wetenschappers zouden bijvoorbeeld licentie-overeenkomsten kunnen sluiten met hun universiteit. Ze houden dan het intellectueel eigendom, maar geven de universiteit toestemming om over hun werk te beschikken. ,,Natuurlijk gaat het er ons niet om de academische vrijheid aan te tasten”, zegt Peperkamp. ,,Dus eigenlijk begrijp ik alle ophef erover niet zo.”
(HOP/HOb)

(HOP/HOb)