Campus

Conducteurs gebruiken ook ‘Trein’

Rond kerst dromden treinreizigers niet alleen samen om conducteurs voor nieuws over vertragingen maar ook om iPhone-gebruikers. Dankzij de populaire applicatie ‘Trein’ van derdejaars informaticastudent Dennis Stevense (20) konden zij zien wat er aan de hand was op het spoor.

Speelde je zelf conducteur toen de NS met die grote vertragingen kampten?
“Nee, maar ik heb wel veel mailtjes gelezen van mensen die mijn app (programma speciaal voor iPhone, red.) gebruiken en die informatie over vertragingen aan iedereen doorvertelden. Aan de borden die boven het perron hangen, heb je niet altijd wat. Met een storing klappen ze dicht. De omroepers weten vaak ook pas heel laat wat er aan de hand is. Ik krijg mailtjes van conducteurs die liever ‘Trein’ gebruiken dan het apparaatje van de NS omdat het beter werkt en overzichtelijker is.”

Door de hevige sneeuw zal je app wel extra zijn gedownload.
“Klopt. Sinds oktober 2008 staat het programma in de top twintig van meest populaire Nederlandse downloads. Het is net als alle apps te downloaden van de website van Apple. In de week voor kerst werd ‘Trein’ opeens twee keer vaker gedownload.”

Hoeveel mensen halen het dagelijks binnen?
“Daar doe ik geen uitspraak over. Ik wil niet dat mensen weten hoeveel ik eraan verdien.”

Maar het zal je geen windeieren leggen.
“Nee, het is best veel. Ik krijg 1,45 euro per download.”
Heb je ook andere apps ontwikkeld?
“Dit is mijn enige programma tot nu toe. Ik heb wel wat andere probeerseltjes, maar die waren om te oefenen met het programmeren. Binnenkort start ik met een student informatiekunde uit Amsterdam een bedrijfje. We gaan een app maken voor het openbaar vervoer. Automobilisten hebben de TomTom. Iets vergelijkbaars voor het openbaar vervoer bestaat nog niet. Meer wil ik er niet over zeggen, anders maakt iemand anders straks het programma.”

De NS waren niet blij toen ze hoorden van je programma.
“Ik werd geïnterviewd door het blad Bright. Dat blad heeft ook de NS benaderd. Tot mijn verbazing verscheen op hun website vervolgens niet het interview met mij, maar een bericht waarin stond dat de NS mij verzochten om te stoppen met het programma. Maar van de NS heb ik verder nooit wat gehoord. Waarschijnlijk waren ze geschrokken van het feit dat mijn programma informatie over hun vertragingen van hun website m.ns.nl afhaalt en gebruikt. Ik denk dat daar nog wat ouderwets denkende mensen zitten.”

Wat heb je zelf aan apps op je iPhone?
“Tweetie, om te twitteren en een Fokke en Sukke app, zodat ik dagelijks de nieuwe strip ontvang. Er zijn ontzettend veel nutteloze apps. Dat zijn alleen maar hypes.”

Zoals die app die scheetgeluiden maakt?
“Ja, voor zoiets ga ik echt niet betalen.”

Je bent overigens wel echt een whizzkid hè? Je krijgt al drie jaar achter elkaar een studiebeurs van een ict-bedrijf omdat je zo goed studeert. En dat geld heb je eigenlijk helemaal niet nodig.
“Toch ook weer wel. Want dat geld vormt een goede motivatie voor mij om door te gaan met mijn studie. Ik krijg veel aanbiedingen van bedrijven die willen dat ik bij ze kom werken.”

Iedereen kan een liedje schrijven, mits hij of zij over enige creativiteit beschikt en een instrument kan bespelen. Dat is de overtuiging van programmamedewerkster Eva Gresnigt, van het cultuurcentrum. “Erik Versluis leert je hoe je een beginnetje maakt, geeft handvatten mee. Het gaat om wil en durf. Hij vertelt wat een nummer een goed nummer maakt. Iedereen krijgt een opdracht mee naar huis, elk op zijn eigen niveau. Voor de een is dat het schrijven van een melodie op een meegegeven akkoordenschema, voor de ander de vraag om een tekst te schrijven op een zelf geschreven melodie. In les twee worden elkaars producten beluisterd en wordt de vraag gesteld: wat spreekt je erin aan.”
Versluis volgde de opleiding elektrische bas aan de popacademie van het Rotterdams conservatorium en studeerde in 2004 af met als specialisatie songwriting. De muzikant, die zelf talloze liedjes schreef, werkte met diverse eigen bandjes zo’n beetje het hele landelijke circuit aan podia en clubs af. Daarnaast werkt hij als multimuzikant bij het jeugdtheater van Faruk Dikici.
Er zijn verschillende manieren van aanpak, weet Versluis. “Het te lijf gaan van het writers block vergt een bepaalde manier van denken.” Volgens Versluis is het bij het schrijven van een liedje van belang te weten wat voor doel je voor ogen hebt. “Wil je een hitparadeliedje maken of een liedje dat je moeder mooi vindt? Een goed liedje bereikt dat doel. Je weet vaak niet waar je moet beginnen, met een tekst of met een melodie. Voor sommigen ligt dat vermogen buiten hun bereik. Die durven niet. Het is een kwestie van keuzes maken. De simpelste manier is een verhaal in woorden op een melodie. Er hoeft niet eens een akkoordenpartij onder te zitten.”
Het idee achter het motto ‘het writers block te lijf’ is dat je zelf ideeën kunt afdwingen, legt hij uit. “Gewoon gaan zitten werken. Een van de manieren is een woordenstroom. Je schrijft je onderwerp in het midden van een groot vel papier. Daaromheen zet je woorden en gevoelens die daarmee te maken hebben. David Bowie werkt ook vaak zo. Muziek is in vijf pijlers te verdelen: melodie, harmonie, ritme, sound en tekst. Het maakt niet uit waarmee je begint. Je kunt je op verschillende manieren laten inspireren.”

Het writers block te lijf, workshop songwriting, 6 en 13 april. Opgeven aan de balie van het cultuurcentrum. Kosten € 10.

Finale band- en dj-contest, 6 mei.
Bands en songwriters worden geselecteerd op basis van hun demo die tot 25 april kan worden ingestuurd. Dj’s kunnen een demo inleveren tot 9 april en worden geselecteerd na een voorronde op 16 april, locatie Virgiel, aanvang 21.00 uur. Winnaars van de finale maken kans op een optreden op het Zomerfestival op 5 juni en/of de Owee.

site.snc.tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.