Computers en cocaïne aan de Mekelweg

In de TU-wijk valt meer cultuur te snuiven dan je op het eerste gezicht zou verwachten. De dealers zijn de Cultuurtuin en het Techniek Museum.

De TU Delft heeft een botanische tuin. Die bevindt zich aan de Julianalaan en heeft als doel voorlichting te geven over allerhande planten en kruiden. Dat de Cultuurtuin het serieus voor heeft met haar bezoekers blijkt uit de omineuze titel van de tentoonstelling die tot maart 2000 zal lopen: Kruiden van hemel & hel.

De Cultuurtuin is in het bezit van een uitgebreide collectie van zogenaamde technische gewassen: gewassen die door de mens gebruikt worden vanwege hun technische eigenschappen. Een aantal van deze gewassen heeft echter ook bijwerkingen van verdovende aard, zo spiegelt de Cultuurtuin ons voor.

Het aardige van de tentoonstelling is dat het wel de omgekeerde wereld lijkt. ,,We willen graag laten zien dat technische gewassen zoals hennep ook een schaduwzijde hebben”, zegt educatief medewerker Gerad van der Veen. Dat de doorsnee Nederlander waarschijnlijk beter bekend is met die schaduwzijde van hennep dan met de technische aspecten ervan lijkt er niet toe te doen.

Het Techniek Museum blijft dichter bij de belevingswereld van de gemiddelde Delftenaar blijkens de titel van de tentoonstelling Nederlandse Computerpioniers 1945-1965. Er wordt een overzicht gegeven van de allereerste stappen die door Nederlanders werden gezet op het gebied van computertechnologie.

Te zien zijn onder andere de Testudo, volledig opgebouwd uit relais, de eerste commerciële computer van ons land, de Zebra (Zeer Eenvoudige Binaire Rekenautomaat) en de Pascal (Philips Akelig Snelle CALculator).

Kruiden van hemel & hel loopt tot 31 maart in de Cultuurtuin van de TU Delft, Julianalaan 67, maandag t/m vrijdag 8.30 tot 17.00 uur.

Nederlandse Computerpioniers 1945-1965 loopt tot 30 april in het Techniek Museum, dinsdag t/m zaterdag 10.00 tot 17.00 uur, zon- en feestdagen 12.00 t/m 17.00 uur.