Opinie

[Column] Techniek is niet moeilijk!

Columnist Birgit van Driel heeft het gehad met iedereen die zegt dat ze een moeilijke studie heeft gedaan. Ze vindt dat dit stigma negatieve gevolgen heeft voor Nederland.

Birgit van Driel: Als het bij je past is een technische opleiding niet moeilijk. (Foto: Sam Rentmeester)

Ik hoor ‘m mijn hele leven al: de opmerking ‘jeetje, dat is/was vast heel moeilijk’. Toen ik een natuurprofiel deed, toen ik aan de TU Delft ging studeren, en tijdens mijn promotie. Nog even in het midden latend welke genderbias ten grondslag ligt aan deze opmerking en de frequentie waarmee ik deze opmerking voor mijn kiezen heb gekregen ten opzichte van mijn mannelijke peers, wil ik iedereen voor eens en altijd iets vertellen: het was niet moeilijk! Én volgens mij moeten we af van dat stigma.

Was het soms hard werken? Absoluut. Kwam het me aanwaaien? Zeker niet. Begreep ik er af en toe helemaal geen snars van? Vaker dan af en toe. Vond ik het soms saai, vervelend en frustrerend? Natuurlijk. Kwamen docenten en begeleiders me wel eens helemaal de strot uit? Ook dat. Was het wel eens oncomfortabel? Voortdurend. En was het wel eens reuzespannend (bijvoorbeeld bij presentaties op een congres)? Uiteraard.

Maar terugblikkend denk ik in algemene zin niet ‘poeh poeh, wat was het moeilijk’. De gedachte dat ik het moeilijk zou moeten vinden, aangewakkerd door die oh zo goed bedoelde opmerking, lag overigens wel ten grondslag aan mijn imposter-syndroom. Immers, als ik het niet moeilijk vind, dan zal ik het wel niet goed doen…

Wat als dit een reden is dat minder mensen voor een technische studie kiezen?

Vind ik dan niks moeilijk? Zeker wel, spelling vind ik moeilijk (deze column wordt grondig nagekeken), autorijden vind ik moeilijk, consultant zijn vond ik heel moeilijk, IO studeren ook (en daar ben ik dan ook mee gestopt), heel precies en gedetailleerd werken vind ik moeilijk en zo zijn er tal van dingen die ik moeilijk vind. Maar een technische studie doen en promoveren horen daar niet bij. En dat is níet omdat ik buitengewoon slim ben; ik geloof dat het komt omdat ik iets deed wat ik leuk vond en wat bij me past. En ik geloof dat een technische opleiding bij veel meer mensen past dan we denken.

Aan de ene kant hebben we als maatschappij technisch geschoolde mensen hard nodig voor de transities waar ons land voor staat, maar aan de andere kant houden we het stigma in stand dat techniek en technische opleidingen moeilijk zijn. En dat zou er wel eens aan kunnen bijdragen dat steeds minder leerlingen een technisch profiel kiezen. Wat als dat stigma nou een reden is dat steeds minder middelbare-schoolleerlingen een technisch profiel kiezen? Willen we echt meer technici en ingenieurs opleiden voor Nederland, dan moeten we zo snel mogelijk van het onjuiste stigma af.

Vorig jaar werd in het Parool betoogd dat hier een rol ligt voor de industrie door beter te belichten waarom techniek zo leuk is. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar naast de positieve kant benadrukken moeten we ook de negatieve beeldvorming ongedaan maken. En daar ligt een rol voor alle niet-technisch geschoolden van Nederland: houd op met beweren dat het natuurprofiel of technische opleidingen moeilijk zijn. Als het bij je past zijn ze dat namelijk niet. Sterker nog – dan is het zelfs leuk!

Birgit van Driel is sinds 2021 beleidsmedewerker bij de directie Strategic Development. Ze is terug van weggeweest op de TU Delft waar ze in 2006 begon met studeren en de faculteiten IO (eerste jaar), TNW (bachelor) en 3mE (PhD) heeft aangedaan. Na haar PhD is ze strategieconsultant geweest bij Kearney en Program Officer bij NWO-TTW.

Columnist Birgit van Driel

B.A.vanDriel@tudelft.nl