Opinie

[Column] Opnamestop

Niemands privacy is meer veilig tegenwoordig. Overal worden we bespied met mobiele telefoons en mp3-spelers. Zelfs George W. Bush en Saddam Hussein werden vastgelegd tijdens gênante momenten in besloten kring.

Bush op een fundraising-bijeenkomst waar hij grapte dat Wall Street een kater had (‘It got drunk and now it has a hangover’) en Saddam toen hij weinig ceremonieel werd opgehangen (‘Gggrrrggarrrgghhh!’). Beide filmpjes zijn terug te vinden op YouTube, de collectieve cyberkliko. En onlangs was het Kay van de Linde, de pr-adviseur van Trots Op Nederland (TON), die heimelijk werd opgenomen tijdens zijn gastcollege aan de Universiteit van Amsterdam. Die opnamen kwamen via GeenStijl in de openbaarheid. GeenStijl treft wat mij betreft geen blaam, net zo min als YouTube verantwoordelijk is voor de filmpjes van Bush en Saddam. Waar het om gaat, is dat Kay van de Linde in de beslotenheid van een collegezaal de studenten een kijkje gaf in de keuken van TON. Dat daarbij ook wat vuile was werd buiten gehangen, pleit voor de oprechtheid van Kay. Uiteraard was de formulering ‘gebakken lucht’ niet erg handig gekozen. Een collegezaal is beslist geen openbare ruimte. Dat hij stiekem werd gefilmd, is dus inbreuk op zijn privacy en op het intellectueel eigendom van de UvA.

Ik weet dat studenten regelmatig colleges opnemen. Zo zijn er tegenwoordig vernuftige pennen die digitaal vastleggen wat je schrijft en dat naderhand op je computer reproduceren. Die pen neemt ook alles op wat er gezegd wordt, en koppelt de notities aan de geluidsopnamen. Erg handig voor de student, maar wat vinden de docenten daar eigenlijk van? Brieven naar de redactie van Delta, s.v.p.

Onlangs was de feestelijke afsluiting van de honors course starting new ventures, waar prille ondernemersplannen werden gepresenteerd. Een van de studenten had me eerder verteld dat hij aarzelde om zijn ideeën openbaar te maken, uit vrees dat anderen ermee aan de haal zouden gaan. Laat nu uitgerekend diezelfde student heimelijk alle eindpresentaties op video vastleggen! Ik was in staat om die gluiperd zijn camera af te pakken en stuk te smijten. Maar ja, dat doe je op zo’n moment niet, om de feeststemming niet te bederven.

Laat ik daarom op deze plek het voortouw nemen, en verkondigen dat ik een student nimmer toestemming zal geven om colleges op te nemen, niet op video en niet op audio. Wie dat desondanks tóch doet, zal ik van het college uitsluiten en een nul als cijfer meegeven. Dat zal officieel wel niet mogen en daarom is het hoog tijd dat het college van bestuur hiervoor gedragsregels voor studenten opstelt met bijbehorende sancties. Ik help vast een handje: ‘Het is studenten ten strengste verboden om zonder toestemming van de docent audiovisuele opnamen van een college te maken. Bij eerste overtreding volgt uitsluiting van het betreffende college. Een tweede overtreding leidt tot verbanning van de universiteit voor een jaar. Degene die een opname (met of zonder toestemming gemaakt) via internet of andere media in de openbaarheid brengt, wordt onmiddellijk en zonder pardon van de opleiding afgetrapt.’ Misschien dat het cvb alleen dat laatste woord nog wil vervangen?

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl