Onderwijs

Collegerama kan vraag nauwelijks aan

Het aantal aanvragen voor het filmen van colleges rijst de pan uit. De organisatie van Collegerama heeft zelfs al colleges moeten afzeggen gebrek aan capaciteit.


Sinds september vorig jaar kunnen alle faculteiten colleges laten filmen en digitaal op internet zetten. Dit is bedoeld als service voor studenten. Zij kunnen de colleges op een later tijdstip nog eens bekijken op www.collegerama.nl of Blackboard. Bijvoorbeeld als ze niet bij het college aanwezig konden zijn of ter voorbereiding op hun tentamen.



Op dit moment filmen ongeveer dertig studenten colleges voor Collegerama. Met negen opnamesets hebben ze al ruim vierhonderd colleges via de afdeling Multi Media Services op internet gezet. Dat kost docenten niets, zolang de opnames maar voor onderwijs zijn bedoeld. Voor symposia worden wel kosten in rekening gebracht.



Vooral de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R), Bouwkunde en 3mE maken al gebruik van Collegerama. Decaan Marco Waas van 3mE heeft ervoor gekozen alle eerstejaarsvakken te laten filmen. Dezelfde plannen zijn er voor tweedejaarsvakken. L&R filmt ook colleges voor masters.

Vragen



Bij Civiele Techniek en Geowetenschappen zijn onder meer colleges opgenomen voor uitwisselingsstudenten. “Zij vinden het gebruik van Collegerama goed, maar hadden toch een voorkeur voor een levende docent, aan wie zij vragen kunnen stellen”, zegt Collegerama-coördinator Kees van Kuijen.



Bij Bouwkunde was Collegerama aan het begin van dit collegejaar een oplossing voor het ruimtegebrek. Er waren zoveel eerstejaars dat niet iedereen bepaalde colleges kon bijwonen. “Je neemt in zo’n geval iets op en zendt het een paar ruimtes hoger uit”, legt Van Kuijen uit. “Er zit een student-assistent of een docent van dezelfde sectie bij om vragen van studenten te beantwoorden.”



Hoewel nog niet alle faculteiten Collegerama hebben ontdekt, is er nu al zoveel vraag naar opnames dat niet alle colleges kunnen worden opgenomen. Bij 3mE zijn er al twee vaste camerasets ingebouwd. Verder zijn er nog zeven mobiele camera’s verspreid over de campus. “De faculteit L&R wil zo’n tachtig procent van haar colleges op internet”, zegt Van Kuijen. “Dat kan niet met zeven mobiele setjes. Faculteiten zullen dus moeten investeren.”



Behalve als service voor studenten is Collegerama ook bedoeld ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Volgens Van Kuijen kunnen studenten, als zij geen aantekeningen hoeven te maken, hun aandacht beter bij het college houden. Bovendien vormen de opnamen een naslagwerk.



Bijkomend voordeel is dat docenten kritisch gaan kijken naar de inhoud van hun colleges. “Ze letten wat meer op fouten bij hun powerpointpresentaties, die synchroon met de filmopnamen meelopen.”



Colleges zonder powerpointpresentaties zijn volgens Van Kuijen trouwens lastig als naslagwerk te gebruiken. Het is voor studenten dan moeilijker om een stukje gesproken tekst terug te vinden om nog eens een bepaald onderdeel af te luisteren.

Gemeenschappelijk



De angst van sommige docenten dat studenten niet meer naar colleges zullen komen als die op internet worden gezet, is volgens Van Kuijen ongegrond. “In Amerika bleek de toeloop bij de eerste en tweede les wat minder. Maar studenten merken dat het niet werkt om hele colleges via internet te volgen. Je gaat niet urenlang naar je computer kijken. Studenten zijn ook sociale mensen. En als je tien vakken naast elkaar hebt, ga je er toch naar toe.”



In samenwerking met de twee andere technische universiteiten in Nederland wil Delft volgend collegejaar gemeenschappelijke colleges op drie plaatsen gaan uitzenden. Tot nu toe waren er problemen omdat de (vakantie)roosters niet gelijk liepen. “Volgend collegejaar of het jaar daarop worden de begin- en eindtijden van de colleges gelijkgetrokken en kunnen we lessen live gaan uitzenden. Ingeschreven studenten hoeven dan niet op en neer te reizen en gastdocenten hoeven niet meerdere keren te komen.”



Studenten kunnen met Collegerama tijdens livepresentaties ook vragen intikken. Die worden centraal verzameld en op een briefje aan de docent gegeven. Met Collegerama is tegelijkertijd ook videoconferencing mogelijk. Zo blijft een college toch interactief.



Een docent kan ook besluiten in het online college basiskennis voor het vak uit te leggen. Studenten kunnen dit ter voorbereiding bekijken, waardoor de beschikbare collegetijd meer gelegenheid biedt voor verdieping en vragen.

Demonstraties



Hoewel de colleges momenteel vaak integraal op internet worden gezet (direct of aan het eind van het kwartaal) zijn er meer mogelijkheden. Zo kunnen docenten opdrachten aan hun college koppelen of samenvattingen laten filmen.



Ook is het mogelijk dat andere docenten fragmenten uit een college gebruiken voor extra uitleg bij hun eigen college. De demonstratie van een model kan zich ook goed lenen voor een filmopname, vooral als er sprake is van een college in een grote collegezaal. Multi Media Services ontwikkelt nog steeds nieuwe toepassingen. Als docenten meer willen dan een integrale uitzending, kunnen ze daarvoor bij Onderwijskundig Centrum Focus aankloppen.



Tot slot zijn opnamen van colleges ook te vinden bij het proefproject Open Course Ware op www.ocw.tudelft.nl. Daarop kan iedereen cursussen op masterniveau volgen. Dit is speciaal bedoeld voor afgestudeerde professionals die hun kennis willen opfrissen. Verder is het voor buitenlandse masterstudenten een prima manier om een indruk op te doen van het Delftse onderwijs.

‘Reuze handig’



Als student je eigen colleges volgen en daar tien euro netto per uur mee verdienen? Alex Ouwehand, zesdejaars student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, doet dat door te filmen voor Collegerama. Hij zit stilletjes achter in de zaal verscholen achter een toren van opname- en geluidsapparatuur die de afdeling Multi Media Services de afgelopen vier jaar voor dit doel in elkaar heeft gezet. Hij checkt het geluid en bedient een joystick waarmee hij een camera op zijn docent gericht houdt. “In het vorige kwartaal heb ik zo acht uur per week gefilmd. Collegerama is heel handig, zeker als je een keer iets gemist hebt. Het houdt je aandacht wel bij de les.”



Zijn studiegenoot Philip van Meer heeft met behulp van Collegerama details voor papers opgezocht en zich voorbereid op tentamens. Of Philip niet de neiging heeft om weg te blijven nu het college op film uitkomt? “Bij vakken die meteen op internet worden gezet is het wel uitnodigend om in je bed te blijven liggen. Maar de colleges worden pas aan het eind van het kwartaal vrijgegeven. Bovendien zit er een practicum aan vast, waarvoor je deze stof echt nodig hebt.”

Sinds september vorig jaar kunnen alle faculteiten colleges laten filmen en digitaal op internet zetten. Dit is bedoeld als service voor studenten. Zij kunnen de colleges op een later tijdstip nog eens bekijken op www.collegerama.nl of Blackboard. Bijvoorbeeld als ze niet bij het college aanwezig konden zijn of ter voorbereiding op hun tentamen.

Op dit moment filmen ongeveer dertig studenten colleges voor Collegerama. Met negen opnamesets hebben ze al ruim vierhonderd colleges via de afdeling Multi Media Services op internet gezet. Dat kost docenten niets, zolang de opnames maar voor onderwijs zijn bedoeld. Voor symposia worden wel kosten in rekening gebracht.

Vooral de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R), Bouwkunde en 3mE maken al gebruik van Collegerama. Decaan Marco Waas van 3mE heeft ervoor gekozen alle eerstejaarsvakken te laten filmen. Dezelfde plannen zijn er voor tweedejaarsvakken. L&R filmt ook colleges voor masters.
Vragen

Bij Civiele Techniek en Geowetenschappen zijn onder meer colleges opgenomen voor uitwisselingsstudenten. “Zij vinden het gebruik van Collegerama goed, maar hadden toch een voorkeur voor een levende docent, aan wie zij vragen kunnen stellen”, zegt Collegerama-coördinator Kees van Kuijen.

Bij Bouwkunde was Collegerama aan het begin van dit collegejaar een oplossing voor het ruimtegebrek. Er waren zoveel eerstejaars dat niet iedereen bepaalde colleges kon bijwonen. “Je neemt in zo’n geval iets op en zendt het een paar ruimtes hoger uit”, legt Van Kuijen uit. “Er zit een student-assistent of een docent van dezelfde sectie bij om vragen van studenten te beantwoorden.”

Hoewel nog niet alle faculteiten Collegerama hebben ontdekt, is er nu al zoveel vraag naar opnames dat niet alle colleges kunnen worden opgenomen. Bij 3mE zijn er al twee vaste camerasets ingebouwd. Verder zijn er nog zeven mobiele camera’s verspreid over de campus. “De faculteit L&R wil zo’n tachtig procent van haar colleges op internet”, zegt Van Kuijen. “Dat kan niet met zeven mobiele setjes. Faculteiten zullen dus moeten investeren.”

Behalve als service voor studenten is Collegerama ook bedoeld ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Volgens Van Kuijen kunnen studenten, als zij geen aantekeningen hoeven te maken, hun aandacht beter bij het college houden. Bovendien vormen de opnamen een naslagwerk.

Bijkomend voordeel is dat docenten kritisch gaan kijken naar de inhoud van hun colleges. “Ze letten wat meer op fouten bij hun powerpointpresentaties, die synchroon met de filmopnamen meelopen.”

Colleges zonder powerpointpresentaties zijn volgens Van Kuijen trouwens lastig als naslagwerk te gebruiken. Het is voor studenten dan moeilijker om een stukje gesproken tekst terug te vinden om nog eens een bepaald onderdeel af te luisteren.
Gemeenschappelijk

De angst van sommige docenten dat studenten niet meer naar colleges zullen komen als die op internet worden gezet, is volgens Van Kuijen ongegrond. “In Amerika bleek de toeloop bij de eerste en tweede les wat minder. Maar studenten merken dat het niet werkt om hele colleges via internet te volgen. Je gaat niet urenlang naar je computer kijken. Studenten zijn ook sociale mensen. En als je tien vakken naast elkaar hebt, ga je er toch naar toe.”

In samenwerking met de twee andere technische universiteiten in Nederland wil Delft volgend collegejaar gemeenschappelijke colleges op drie plaatsen gaan uitzenden. Tot nu toe waren er problemen omdat de (vakantie)roosters niet gelijk liepen. “Volgend collegejaar of het jaar daarop worden de begin- en eindtijden van de colleges gelijkgetrokken en kunnen we lessen live gaan uitzenden. Ingeschreven studenten hoeven dan niet op en neer te reizen en gastdocenten hoeven niet meerdere keren te komen.”

Studenten kunnen met Collegerama tijdens livepresentaties ook vragen intikken. Die worden centraal verzameld en op een briefje aan de docent gegeven. Met Collegerama is tegelijkertijd ook videoconferencing mogelijk. Zo blijft een college toch interactief.

Een docent kan ook besluiten in het online college basiskennis voor het vak uit te leggen. Studenten kunnen dit ter voorbereiding bekijken, waardoor de beschikbare collegetijd meer gelegenheid biedt voor verdieping en vragen.
Demonstraties

Hoewel de colleges momenteel vaak integraal op internet worden gezet (direct of aan het eind van het kwartaal) zijn er meer mogelijkheden. Zo kunnen docenten opdrachten aan hun college koppelen of samenvattingen laten filmen.

Ook is het mogelijk dat andere docenten fragmenten uit een college gebruiken voor extra uitleg bij hun eigen college. De demonstratie van een model kan zich ook goed lenen voor een filmopname, vooral als er sprake is van een college in een grote collegezaal. Multi Media Services ontwikkelt nog steeds nieuwe toepassingen. Als docenten meer willen dan een integrale uitzending, kunnen ze daarvoor bij Onderwijskundig Centrum Focus aankloppen.

Tot slot zijn opnamen van colleges ook te vinden bij het proefproject Open Course Ware op www.ocw.tudelft.nl. Daarop kan iedereen cursussen op masterniveau volgen. Dit is speciaal bedoeld voor afgestudeerde professionals die hun kennis willen opfrissen. Verder is het voor buitenlandse masterstudenten een prima manier om een indruk op te doen van het Delftse onderwijs.
‘Reuze handig’

Als student je eigen colleges volgen en daar tien euro netto per uur mee verdienen? Alex Ouwehand, zesdejaars student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, doet dat door te filmen voor Collegerama. Hij zit stilletjes achter in de zaal verscholen achter een toren van opname- en geluidsapparatuur die de afdeling Multi Media Services de afgelopen vier jaar voor dit doel in elkaar heeft gezet. Hij checkt het geluid en bedient een joystick waarmee hij een camera op zijn docent gericht houdt. “In het vorige kwartaal heb ik zo acht uur per week gefilmd. Collegerama is heel handig, zeker als je een keer iets gemist hebt. Het houdt je aandacht wel bij de les.”

Zijn studiegenoot Philip van Meer heeft met behulp van Collegerama details voor papers opgezocht en zich voorbereid op tentamens. Of Philip niet de neiging heeft om weg te blijven nu het college op film uitkomt? “Bij vakken die meteen op internet worden gezet is het wel uitnodigend om in je bed te blijven liggen. Maar de colleges worden pas aan het eind van het kwartaal vrijgegeven. Bovendien zit er een practicum aan vast, waarvoor je deze stof echt nodig hebt.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.