Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Coalitie: ‘Meer technieklessen op de pabo’

Jong geleerd is oud gedaan: regeringspartijen VVD en PvdA willen dat basisscholen meer techniekonderwijs gaan geven. Daarom moeten alle pabo-studenten extra technieklessen krijgen.


In het masterplan bèta-techniek is afgesproken dat in 2025 veertig procent van de afgestudeerden een diploma van een exacte opleiding moet hebben. Maar volgens VVD en PvdA loopt die ambitie al spaak op de basisschool: leraren zouden niet goed opgeleid zijn en de Cito-toets legt volgens beide partijen te veel nadruk op spelling en taal en te weinig op rekenen.


“Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn”, zei VVD-Kamerlid Karin Straus vanmiddag in het Kamerdebat over de onderwijsbegroting. Kinderen moeten ‘laagdrempelig kennismaken met de wereld van wetenschap en techniek’. “Voor het maken van een pot haargel heb je echt geen scheikundelokalen met zuurkasten nodig.”


Paul van Meenen (D66) vroeg Straus wat er uit het pakket basisschoolvakken gaat als leraren meer aandacht moeten besteden aan techniek. “Of heeft u het idee dat docenten dit er gewoon bij kunnen doen? De tijd is beperkt en het programma al overladen.” Volgens Straus moeten kinderen dan maar minder handvaardigheid krijgen.


De technieklessen kunnen volgens VVD en PvdA betaald worden met de honderd miljoen euro die in de begroting is opgenomen voor de begeleiding van startende bèta-leraren en academisch opgeleide leraren.


Bij de begrotingsbehandeling gaat onderwijsminister Jet Bussemaker waarschijnlijk in op het voorstel van VVD en PvdA. Vorige week stuurde ze een brief naar de Tweede Kamer waarin ze schrijft hoe zij die honderd miljoen euro denkt in te zetten. Ze wil meer docenten met een bèta-achtergrond tot het leraarschap verleiden. Het basisonderwijs en de pabo’s worden in haar plannen niet genoemd.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.