Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Civielstudenten houden zout water tegen in de Mekong-delta

Het water in de Vietnamese Ben Tre-rivier wordt binnenkort bedwongen door drie civiele ‘kunstwerken’ van vijf studenten waterbouw en watermanagement.

Voor hun masteropdracht vertrokken de vijf studenten in april naar Vietnam. Ze wilden het water in de Ben Tre-rivier, een zijarm van de Mekong, controleren. De Mekong-delta heeft in het regenseizoen genoeg zoet water, maar in het droogteseizoen dringt het zoute water uit de zee het rivierenstelsel binnen. Hierdoor gaat het slecht met de landbouw en zijn de rijstopbrengsten laag.

De studenten maakten een ontwerp om het zoute en zoete water in de rivier te scheiden zonder dat de scheepvaart daar hinder van ondervindt. Dat ontwerp bestaat uit drie civiele ‘kunstwerken’: een gronddam, uitwateringssluis en een scheepssluis. Op 28 september presenteren ze hun stageopdracht in de faculteit Citg.

De studenten deden hun stageopdracht bij het ingenieursbureau HEC-2 (Hydraulic Engineering Company) in Vietnam. Volgens vijfdejaarsstudent Björn van de Weerdhof zullen de ingenieurs de basis van hun ontwerp zeker gebruiken, maar was er onvoldoende tijd om alle berekeningen te controleren. “We hebben een hoop aannames moeten doen. Het is daarom de vraag of ons volledige ontwerp wordt overgenomen.”

Tijdens hun ontwerpopdracht moesten de studenten rekening houden met ‘culturele verschillen op technisch gebied’: wordt in Nederland zo veel mogelijk op arbeidstijd gekort, in Vietnam is het andersom, zegt Van de Weerdhof. “Prefab-elementen van beton of staal zijn in Vietnam erg kostbaar. Daar is juist de arbeid goedkoop.”

Vietnamese ingenieurs hebben veel interesse in de software voor stromingsmodellen die in Nederland wordt gebruikt, zegt de student. “In Vietnam maken ze gebruik van verouderde software om stromingen in rivieren te modelleren. Die bestaat nog uit cijfers, terwijl het stromingsmodel dat wij gebruiken, ‘Duflow’, juist visueel de stromingen aangeeft. Daardoor is het aantrekkelijker”, aldus Van de Weerdhof.

De student ervoer dat de Vietnamezen niet altijd efficiënt werken, door de hiërarchische verhoudingen op de werkvloer. De studenten hadden daar geen last van, omdat ze ‘volledig zelfstandig werkten’. Bovendien maakte de lunch veel goed: “Vaak werd er een small party gehouden, wat inhield dat er tijdens de lunch veel bier werd gedronken”, aldus Van de Weerdhof. (IL)

Voor hun masteropdracht vertrokken de vijf studenten in april naar Vietnam. Ze wilden het water in de Ben Tre-rivier, een zijarm van de Mekong, controleren. De Mekong-delta heeft in het regenseizoen genoeg zoet water, maar in het droogteseizoen dringt het zoute water uit de zee het rivierenstelsel binnen. Hierdoor gaat het slecht met de landbouw en zijn de rijstopbrengsten laag.

De studenten maakten een ontwerp om het zoute en zoete water in de rivier te scheiden zonder dat de scheepvaart daar hinder van ondervindt. Dat ontwerp bestaat uit drie civiele ‘kunstwerken’: een gronddam, uitwateringssluis en een scheepssluis. Op 28 september presenteren ze hun stageopdracht in de faculteit Citg.

De studenten deden hun stageopdracht bij het ingenieursbureau HEC-2 (Hydraulic Engineering Company) in Vietnam. Volgens vijfdejaarsstudent Björn van de Weerdhof zullen de ingenieurs de basis van hun ontwerp zeker gebruiken, maar was er onvoldoende tijd om alle berekeningen te controleren. “We hebben een hoop aannames moeten doen. Het is daarom de vraag of ons volledige ontwerp wordt overgenomen.”

Tijdens hun ontwerpopdracht moesten de studenten rekening houden met ‘culturele verschillen op technisch gebied’: wordt in Nederland zo veel mogelijk op arbeidstijd gekort, in Vietnam is het andersom, zegt Van de Weerdhof. “Prefab-elementen van beton of staal zijn in Vietnam erg kostbaar. Daar is juist de arbeid goedkoop.”

Vietnamese ingenieurs hebben veel interesse in de software voor stromingsmodellen die in Nederland wordt gebruikt, zegt de student. “In Vietnam maken ze gebruik van verouderde software om stromingen in rivieren te modelleren. Die bestaat nog uit cijfers, terwijl het stromingsmodel dat wij gebruiken, ‘Duflow’, juist visueel de stromingen aangeeft. Daardoor is het aantrekkelijker”, aldus Van de Weerdhof.

De student ervoer dat de Vietnamezen niet altijd efficiënt werken, door de hiërarchische verhoudingen op de werkvloer. De studenten hadden daar geen last van, omdat ze ‘volledig zelfstandig werkten’. Bovendien maakte de lunch veel goed: “Vaak werd er een small party gehouden, wat inhield dat er tijdens de lunch veel bier werd gedronken”, aldus Van de Weerdhof. (IL)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.