Choreograaf van het stofzuigen

In september 2002 werd Dattah Dans opgericht. Bijgestaan door bevriende buffetmedewerkers kreeg de dansgroep afgelopen jaar de kans in Theater De Veste op te treden. Het resultaat was een voor moderne dans en improvisatie ongewoon hoge zaalbezetting van bijna driehonderd toeschouwers. Vervolgens trad de groep op tijdens de Mooi Weer Spelen en het IO-festival.

Hoewel sindsdien een groot deel van de groep is vernieuwd, bestaat het merendeel nog altijd uit studenten industrieel ontwerpen. Een belangrijk thema in de nieuwe voorstelling is de wisselwerking tussen product en lichaam. ,,Met iets heel straks aan beweeg je anders dan wanneer je iets wijds draagt of een kledingstuk met extreem lange mouwen”, volgens Bas Oprins, een van de dansers en woordvoerder van de groep. De kleding voor de nieuwe voorstelling werd door de studenten zelf ontworpen.

Maar ook gebruiksvoorwerpen worden in de choreografie opgenomen. ,,Met een stoel kun je meer doen dan alleen zitten”, licht Oprins toe. ,,Je kunt ermee lopen of erop staan, je kunt tussen de poten door kruipen. Bovendien kun je de vorm van de stoel gebruiken door bijvoorbeeld een klappende beweging te maken bij een klapstoel.”

Als student industrieel ontwerper heeft hij grote interesse in de wisselwerking tussen product en lichaam. ,,Wanneer je een product ontwerpt, verzin je daarvoor een beweging. Je bent dus eigenlijk productontwerper en choreograaf tegelijk”, vindt Oprins, die ook afstudeert op dit thema. ,,Ik onderzoek een methode om dans en beweging als uitgangspunt te nemen voor het ontwerp van een product. Een meisje uit onze groep is afgelopen jaar afgestudeerd op dat thema.”

Lollig

Evenals de voorstellingen tijdens de Mooi Weer Spelen en het IO-festival is de choreografie voor ‘Synthering’ verzorgd door Janne Eraker en Angelina Deck, beiden student aan de Dansacademie Rotterdam. De voorstelling bestaat uit drie delen: twintig minuten dansen op muziek, een even lange choreografie met objecten en tot slot tien minuten improvisatie.

De vorige voorstelling van Dattah Dans in Theater De Veste eindigde in een melige improvisatie met een variant op het spel Twister. Wie een kleur riep zag iemand in een gelijk gekleurd stretchpak onmogelijke capriolen uithalen. ,,Dat doen we deze keer niet”, voorspelt Oprins. ,,Deze voorstelling is serieuzer. Zo’n spel is wel lollig, maar we willen niet een groep worden waarvan mensen zeggen: o, dat is die groep met die lollige dansjes.”

Wat vindt Oprins zelf eigenlijk een tot de verbeelding sprekend dansgezelschap? ,,Conny Jansen Danst. Heel persoonlijk en intiem: na een voorstelling heb ik echt het idee dat ik de danser heb leren kennen. Bovendien dansen daar niet van die graatmagere primaballerina’s”, gruwelt Oprins, ,,maar echte mensen. Een goede dans ziet eruit alsof het geen moeite kost, alsof iedereen het zou kunnen.”

Welke kant gaat het op na de voorstelling in Theater De Veste? ,,Verder met dezelfde choreografen voor Dattah Dans 3, maar we willen ons meer richten op locatietheater zoals de Mooi Weer Spelen. Wel blijft de nadruk op improvisatie”, volgens de danser. ,,Er zijn maar weinig professionele improvisatiegroepen, laat staan amateurgezelschappen.”

‘Synthering’ door Dattah Dans, dinsdag 11 november om 20.00 uur in Theater De Veste. Kaarten reserveren via dattah_dans@hotmail.com of tel. 06-24894421.

,,Wanneer je een product ontwerpt, verzin je daarvoor een beweging. Je bent dus eigenlijk productontwerper en choreograaf tegelijk”, vindt Bas Oprins. Dinsdag is de student industrieel ontwerpen een van de dansers in ‘Synthering’ van Dattah Dans. De wisselwerking tussen product en lichaam vormt daarin een belangrijk thema.

Lollig