Buiten de campus

CGI: ‘Data NL studenten in VS veilig’

Data van Nederlandse studenten in de cloud zijn niet grootschalig toegankelijk voor bedrijven VS, stelt Sjaak van der Laan, consulting expert bij IT-bedrijf CGI Nederland. Hij reageert op een bericht van het Hoger Onderwijs Persbureau HOP waarin staat ‘Zo hebben Amerikaanse opsporingsdiensten relatief gemakkelijk toegang tot de gegevens en kunnen die ook worden verkocht aan adverteerders.’ (In het verkorte bericht op Delta kwam die zinsnede niet voor.)

“Dit is onjuist”, stelt Van der Laan. “Hier worden social media platforms en andere gratis diensten verward met betaalde clouddiensten van Azure en AWS. Het klopt dat Amerikaanse bedrijven vallen onder Amerikaanse wetgeving, en dat met de Amerikaanse CLOUD-act opsporingsdiensten in specifieke gevallen, zoals mogelijk terrorisme, data van één bepaald persoon mogen opeisen. Maar van grootschalige toegang tot gegevens, laat staan het verkopen daarvan is geen sprake.”

Naar aanleiding van afspraken van Strategisch Leveranciers Management Rijk met Microsoft, AWS en Google zegt Van der Laan: “We zien dat Amerikaanse partijen zich de laatste tijd veel beter bewust worden van de verschillen in privacywetgeving en -beleving dan in de VS en dat ze zich daarop aan het aanpassen zijn. Dat is natuurlijk in hun eigen belang, maar ook van belang van de burgers in Nederland.”

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl