Buiten de campus

‘Studentengegevens veilig in cloud VS’

Van veel Nederlandse studenten zijn persoons- en studiegegevens opgeslagen in datacentra van Amerikaanse techbedrijven. Volgens het kabinet zijn er maatregelen genomen om lekken te voorkomen.

Volgens een recente studie staat zou driekwart van de persoonsgegevens van Nederlandse studenten in clouds van Amerikaanse bedrijven als Microsoft en Amazon staan. Daar is in principe weinig mis mee, stelt staatssecretaris Digitalisering Alexandra van Huffelen in haar antwoord op Kamervragen van het CDA. Ze ziet het niet als haar verantwoordelijkheid, want universiteiten en hogescholen moeten de data zelf beheren volgens de privacywet (AVG).

Nederlandse universiteiten en hogescholen werken samen bij het beoordelen van de veiligheid van softwareproducten en clouds. Deze toetsing, de Data Protection Impact Assessment, wordt in die gevallen gecoördineerd door Surf, de ict-vereniging voor onderwijs- en onderzoek.

Voor Google ligt dat anders, meldt Van Huffelen nu. Vooral aan de manier waarop het bedrijf omgaat met metadata zouden gevaren kleven. Er zijn volgens haar nu afspraken gemaakt om de privacy-risico’s te verkleinen. (HOP, PvG)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl