‘CDA wil basisbeurs behouden’

Het CDA wil niet bezuinigen op het onderwijs, meldt de Volkskrant. De partij maakt vanmiddag haar verkiezingsprogramma bekend. Daarin zou staan dat ze het huidige systeem van studiefinanciering wil behouden.

Volgens bronnen binnen het CDA wil de partij miljoenen extra investeren in het mbo en in ‘vernieuwende opleidingen’ rond thema’s als waterhuishouding en duurzaamheid. Het CDA denkt te kunnen besparen door ‘meer efficiëntie’ en wil de opbrengsten daarvan herinvesteren in het onderwijs.

Het lage studierendement kost de overheid miljoenen, suggereert Jan Jacob van Dijk, CDA-kamerlid en woordvoerder hoger onderwijs. “Het is de vraag of instellingen daar niet meer aan kunnen doen.” De berichten over de studiefinanciering wil hij niet bevestigen: “Ik heb altijd gezegd: geen stelsel is heilig zolang de toegankelijkheid van het onderwijs overeind blijft.” Maar een leenstelsel als voorgesteld door de VVD en de studietaks van GroenLinks, voldoen volgens hem niet aan die voorwaarde.

De hogeschool had hen bij de inschrijving ten onrechte een universitaire master-titel beloofd, zo meldt de Volkskrant.

De universitaire titel ‘Master of Arts’ werd in het vooruitzicht gesteld op de website van de hogeschool en op het toelatingsbewijs voor de master-opleiding. Na twee jaar zwoegen kregen de – merendeels buitenlandse – studenten echter niet de beloofde MA-titel maar de hbo-graad ‘Master of Design’.

Die titel is in het buitenland niet bekend en biedt daardoor minder carrièremogelijkheden, zeggen de afgestudeerden. Ze verdienen naar eigen zeggen minder dan academici en kunnen niet promoveren of lesgeven aan een universiteit.

In april stelde de rechtbank de alumni in het gelijk. Hoeveel de Design Academy moet betalen, is nog niet bekend. De hogeschool liet weten in beroep te gaan tegen het vonnis, maar belooft alvast geen MA-titels meer.

In een vergelijkbare zaak eiste een Chinese student twee jaar terug meer dan 200 duizend euro van de Hogeschool Utrecht. De instelling betaalde uiteindelijk zo’n 50 duizend euro.

Ook de Hogeschool Saxion zou masterstudenten met valse titels hebben misleid. De zestien studenten die in het najaar naar de rechter stapten, wachten nog op een uitspraak.