Cd-rom vervangt colleges

Bij natuurkunde staat inmiddels het college ‘inleiding experimenteren’ op cd-rom. Dat is nog vrij statisch, maar aan interactievere vormen wordt gewerkt.

De cd-rom begint met een inleiding van een vriendelijke vrouwenstem. Op de achtergrond een bruinig plaatje van een ouderwets laboratorium. En dan begint het echte college: er komen sheets met tekst en bijpassende plaatjes erachter, zoals instrumenten, grafiekjes en een proefopstelling om metingen te doen. Een rustige mannenstem geeft toelichting en loodst de student door de stof heen. Daarna kan er geoefend worden. Vragen die normaal ook in een opgaveboek staan, zijn op de cd-rom gezet. Enige voordeel: bij fouten kun je meteen terugvinden waar het goede antwoord in het dictaat staat.

,,Het enige wat ik nog doe op de klassikale instructies, is een aantal proefjes laten zien”, aldus docent en ict-coördinator dr. Erik Lagendijk. De studenten waarderen de cd-rom blijkt uit de evaluaties. ,,Het nadeel van zo’n cd is alleen dat je weinig kunt veranderen. Je kunt hem dus alleen gebruiken bij statische leerstof”, verzucht Lagendijk.

De ict-toepassing in de meeste andere vakken beperkt zicht tot het ter beschikking stellen van oude tentamens en informatie op het net. ,,We verplichten de docenten alleen om de benodigde gegevens ter beschikking te stellen. Wij zetten dat dan op internet”, aldus Lagendijk. Met een paar enthousiaste docenten ontwikkelt Lagendijk nieuwe toepassingen zoals groepsdiscussies via internet en het toepassen van ‘applets’: kleine programmaatjes waarmee je via bewegende beelden makkelijk natuurkundige principes kunt laten zien. De studenten kunnen daar echt mee uitproberen hoe het werkt door parameters te veranderen. De computer laat het effect daarvan dan zien.
Studio

De meeste ict-toepassingen zijn niet echt vernieuwend, vindt prof.mr.dr.ir. Sicco Santema, algemeen erkend voortrekker van ICT in het onderwijs. ,,Vaak is het nog steeds klassiek onderwijs, alleen kijk je naar een ‘talking head‘ op de computer”, aldus Santema, die zijn eigen colleges opnam in een studio. In vier computeruren vertelt hij evenveel als in zestien college uren. Het eerste college, dat er dus niet is, staat ingeroosterd voor februari.

Vorige week doceerde hij vanuit Eindhoven ondernemerschap aan Delftse scheikunde studenten, met meekijkers in Amstelveen en Twente. ,,Het is wel typerend dat docenten in Delft na vijftien minuten de stekker eruit trokken omdat het ze niet beviel”, aldus Santema, ,,Het lijkt erop dat de meeste huidige docenten deze ontwikkeling beschouwen als een aanval op hun klassieke onderwijs.”

De echte doorbraak bij toepassing van ict in het onderwijs komt pas als ook de inhoud van het onderwijs aangepast wordt en men een nieuw leermodel ontwikkelt, vindt Santema. ,,Wij zijn een van de vijf universiteiten in de wereld die daar mee bezig zijn”, vertelt Santema over zijn ervaringen in Amerika.,,Studenten studeren dan niet meer een vaststaand traject, maar beginnen gewoon ergens in het midden van de leerstof.” Op uitnodiging van de Nederlandse ambassade vertrekt Santema volgende week naar Washington om aan America-on-Line en andere grote ICT bedrijven uit te leggen waar hij en zijn collega’s hier mee bezig zijn.

Studio