Cash betalen taboe in kantine

Contant betalen in de kantines van de TU is vanaf december niet meer mogelijk. Dat is althans het streven van Sodexo. De cateraar introduceert het nieuwe betaalmiddel Minitix.

Minitix is een bankrekening op internet die je kunt vullen met geld van je eigen rekening. Betalen gaat via een NFC (Near Field Communication) chip. Door die chip (de betaalsleutel) voor een betaalterminal te houden en op ‘oké’ te drukken, wordt het bedrag van de Minitixrekening afgeschreven.

De cateraar wil af van contante betalingen om sneller en hygiënischer te werken. “Chippen is ook supersnel, maar het vervelende is dat niet altijd duidelijk is hoeveel geld er op je kaart staat”, zegt Jos Schulte, accountmanager van Sodexo bij de TU. “Bij te weinig saldo kunnen we één gast on hold zetten, zodat die zijn chip kan opladen, maar dat kost bergen tijd. En cash geld is niet meer van deze tijd. Studenten willen met moderne betaalmiddelen betalen.”

Volgens Schulte zitten er ‘leuke gadgets’ aan een Minitixrekening. “Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat er minimaal vijf euro op je rekening staat, of dat je er maximaal twintig euro per week van af haalt. Je kunt kiezen voor een sms in plaats van een bonnetje. Als je je Minitixbetaalsleutel kwijtraakt, blijft het geld op je rekening staan als je die direct blokkeert. Je kunt je sleutel ook beveiligen door een bedrag van maximaal vijf of tien euro per dag in te stellen.”

Betaling met Minitix is nu al mogelijk in de kantines. In de nieuwste smartphones zit een NFC-chip die via www.mijncashless.nl is te activeren. Een lijst met deze smartphones is op internet te vinden.

Schulte erkent dat het raar is dat de klant zonder zo’n smartphone eerst een sticker moet kopen om straks te kunnen betalen in de kantine, daar het chippen in 2015 verdwijnt. “Maar iemand die nu een sticker koopt, krijgt een tegoedbon voor een drankje naar keuze. Geld is trouwens geen wettelijk verplicht betaalmiddel. Het is niet zo dat ik verplicht ben geld aan te nemen, als ik dat maar van tevoren bekendmaak.”

Klanten kunnen straks ook pinnen. Schulte test daarvoor een sneller apparaat en wil dat klanten voortaan meteen hun pas erin steken en al beginnen met pinnen voordat het bedrag op het scherm is verschenen.

De betaalterminals zijn volgens Schulte nu al geschikt voor ‘dippen’, contactloos betalen, ofwel pinnen zonder pincode. “ING-passen worden daar geschikt voor gemaakt. Dippen is bedoeld voor bedragen tot 25 euro. Als testen op Schiphol en andere locaties goed worden afgesloten, zou dat een prima betaalmiddel zijn op de campus.”