Carola Hein nieuwe LDE-hoogleraar

Carola Hein: “Ik zie kansen om diverse werelden bij elkaar te brengen.” (Foto: Frank Auperlé)

Carola Hein, hoogleraar architectuur & stedenbouwgeschiedenis aan de TU Delft, is sinds januari ook verbonden aan het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie van de Universiteit Leiden én aan de Erasmus School for History, Culture and Communication als Hoogleraar Water, Havens en Historische Steden. Ze wil het heden met het verleden verbinden voor betere toekomstscenario’s. Hein is de eerste niet-medische hoogleraar met benoemingen bij elk van de drie partners in de LDE-samenwerking tussen de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit. Op 12 april werd zij officieel benoemd.

Deze driedubbelbenoeming bouwt voort op de Unesco-Leerstoel ‘Water, Ports and Historic Cities’ die Hein onlangs kreeg toegewezen. Ze heeft er zin in: “Ik vind het mooi en een beetje spannend, maar ik zie vooral kansen om diverse werelden bij elkaar te brengen.”

De diversiteit brengt ze samen in de nieuwe LDE-minor (Re)Imagining Port Cities: Understanding Space, Society and Culture. Daarin kunnen studenten vanaf september 2022 kennismaken met observatie, ontwerp en multidisciplinair samenwerken.

Binnen het samenwerkingsverband Medical Delta zijn al eerder benoemingen aan de drie universiteiten toegekend, aan de hoogleraren Marco van Vulpen, Jaap Harlaar en Andrea Evers. (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl