Opinie

Carnaval

Het hing al maanden in de lucht. Al sinds ik hier begin januari ben aangekomen hangen alle kroegen in Maastricht vol met de kleuren rood-geel-groen.

Gekleurd crêpepapier versiert de binnenkant van de café’s, aan de buitenkant hangen borden en zijn de ramen beschilderd. Al weken geleden is in iedere wijk van de stad en in alle omliggende dorpen een prins gekozen en hangen er spandoeken om ze aan te kondigen. En sinds een week kom je in de bus of trein verdwaalde piraten of bajesklanten tegen. Vanaf 11 november wordt er in het Zuiden naartoe geleefd en nu eindelijk is het zover: carnaval!
Tijdens carnaval wordt Delft tijdelijk omgetoverd tot Kabbelgat en op de Markt wordt er wat met confetti gestrooid. Maar het volksfeest leeft toch niet echt onder de Deltse burgerbevolking, laat staan onder de studentenbevolking. Dit in tegenstelling tot Limburg waar iedereen uitkijkt naar het carnavalsweekend en het echt een feest is voor de hele gemeenschap. En als je tijdelijk in Maastricht woont, is het natuurlijk een mooie kans om carnaval eens mee te maken zoals het bedoeld is.
Op vrijdagavond begint het carnavalsweekend door met je collega’s de kroeg in te gaan. Verkleden is nog niet noodzakelijk, maar hier komt op zondag verandering in wanneer het Mooswief (een pop van papier-maché) op het Vrijthof is opgehangen: carnaval is begonnen. De carnavalsoptocht in Mestreech wordt niet gevormd door praalwagens, maar door groepen mensen in prachtige kostuums. Hele families hebben sinds de zomer gewerkt aan hun matchende outfits. De muziek wordt verzorgd door een enorme hoeveelheid harmonieën die door de stad trekt. Bij navraag blijkt de naam van de stad tijdens carnaval nog steeds Mestreech te zijn. Want in Limburg wordt het Rijnlands carnaval gevierd, wat betekent dat er geen belachelijke namen aan ieder dorp worden gegeven.
Carnaval blijkt hier een oergezellig feest dat grotendeels buiten plaatsvindt. Omdat de hele stad meedoet is er van geluidsoverlast geen sprake. Veel komt zelfs bekend voor: de belangrijkste activiteit is ook hier het drinken van bier en gezamenlijke outfits maak je samen met je familie in plaats van met je jaarclub. De carnavalsconclusie: ook als ‘Nederlander’ voel ik me hier goed thuis. De teksten van de plaatselijke carnavalskrakers versta ik alleen nog steeds niet.

”Ik denk dat studeren hartstikke leuk is. En ik denk dat bier drinken wel een must wordt dit jaar. Verder heb ik totaal geen verwachtingen. Ik ben geen lid geworden, want ik was aan het interrailen. Ik woon nog in Amsterdam, bij mijn ouders, dus ik ga misschien instemmingen lopen. Daar heb ik totaal geen zin in, want ik heb gehoord dat het verschrikkelijk is. Maar ik moet nu anderhalf uur reizen, dat is ook verschrikkelijk. Delft zelf heb ik nog nooit gezien. Ik ben nu een paar keer van het station naar mijn faculteit gelopen en terug. Maar het zal vast wel mooi zijn.”