Cantate pour le temps de Noël

In 1993 werd uit een stoffige lade een kerstcantate gevist van de Zwitserse componist Frank Martin. Nu, 25 jaar na het overlijden van Martin, wordt de cantate in Rotterdam uitgevoerd.

Het onbekende stuk is geschreven in 1929/1930, maar toentertijd als overbodig bestempeld en in een archiefkast verdwenen. De Cantate pour le Temps de Noël ging al in 1994 in Zwitserland in première, maar in Nederland werd het stuk nog niet eerder officieel ten gehore gebracht.

Het Kamerkoor Toonkunst uit Rotterdam neemt de honneurs waar, onder begeleiding van het Randstedelijk Begeleidingsorkest (RBO). Het koor wordt sinds 1993 gedirigeerd door Daan Admiraal, die ook het orkest van de Delftse studentenmuziekvereniging Krashna Musika onder zijn hoede heeft.

Frank Martin werd in 1914 geboren in Zwitserland, maar woonde vanaf 1946 tot zijn dood in 1974 in Nederland. Hij verbond het 12-toonsysteem met zijn eigen opvattingen over tonaliteit en harmonie, en stond onder invloed van Schönberg en Debussy.

De cantate is geschreven voor jongenssopraan, alt, sopraan, kleinere solopartijen, gemengd koor, vrouwenkoor en kinderkoor. De orkestbezetting bestaat uit strijkorkest, clavecimbel en orgel. De muziek is een amalgaam van oude en nieuwe stijlen: het vrouwenkoor zingt Gregoriaans, de canons en fuga’s lijken op Bach geïnspireerd. Daarentegen zijn de harmonieën en het ritme onmiskenbaar 20ste-eeuws, in deel 15 komt er zelfs een rumba op de proppen.

De Franse teksten van de cantate zijn afkomstig uit een oude Geneefse bijbel uit 1749. Het merendeel is afkomstig uit het Lucas-evangelie. Martin omlijstte ze met teksten uit het Oude en Nieuwe Testament: Jesaja, Psalmen en Openbaring. Een uitstapje naar Rotterdam is alleen al nuttig om de bijbelkennis bij te spijkeren.

Cantate pour le Temps de Noël van Frank Martin, uitgevoerd door Kamerkoor Toonkunst en het Randstedelijk Begeleidingsorkest, do. 23 december 20.15 in de Steigerkerk, Het Hang 18, Rotterdam. Info. en reserveringen: 06-51795200/0186-661782, kaarten@toonkunst.nl.