Campusbestuurders willen overheidssteun

De Rijksoverheid moet structureel bijdragen aan de (door)ontwikkeling van campussen en scienceparks. Dit schrijven de bestuurders van de tien grootste campussen in Nederland in het woensdag gepresenteerde Manifest Toplocaties. Zij pleiten voor overheidssteun op vijf gebieden: gedeelde voorzieningen, bereikbaarheid, business development, acquisitie en basisfinanciering voor campusorganisaties.
Ook Paul Althuis, directeur van het TU Delft Valorisation Centre, onderschrijft de boodschap van het manifest. “Het maakt duidelijk dat in het huidige innovatiebeleid nog te weinig aandacht is voor het fysieke aspect van innovatie.” Althuis pleit onder andere voor een goede bereikbaarheid nu de TU steeds nauwer gaat samenwerken met onder meer het EMC en de Erasmus Universiteit. “Dan is het belangrijk om een goede, snelle verbinding tussen deze beide innovatie-hotspots te hebben, bijvoorbeeld met autonoom vervoer.”
De investeringen moeten uiteindelijk bijdragen aan een grotere bedrijvigheid op de campus en een toename van het aantal stage- en afstudeerplekken voor studenten en onderzoeksmogelijkheden voor wetenschappers. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl