Campagne voeren op z’n Amerikaans

Super Tuesday komt eraan in de Verenigde Staten. In 22 staten zijn op dinsdag 5 februari voorverkiezingen. Student petroleum engineering Pauwel Wiertsema is erbij.

Als hij Amerikaan was, zou Pauwel Wiertsema op Barack Obama stemmen. Maar de kans is groot dat de student petroleum engineering nog deze week met een bord langs de weg staat om een republikein te promoten.

Wiertsema (24) doet dit jaar mee aan de BKB Academie, waarin gedurende een jaar elke maand workshops, lezingen en excursies worden gehouden over journalistiek, politiek en campagne voeren.

Organisator is campagnebureau BKB van de oud-NietNixers Lennart Booij, Alex Klusman en Erik van Bruggen. Zij wilden in de jaren negentig als jonge honden de PvdA van binnenuit vernieuwen. In 1999 richtten zij hun eigen campagnebureau op. Sinds 2000 selecteren zij elk jaar een klein groepje jong talent, om hen een inkijkje te bieden in de fijne kneepjes van het campagne voeren; de campagnebende.

Wiertsema is dit jaar één van de 28 gelukkigen. Hij zag mensen als Jack de Vries (spindoctor van Balkenende en nu staatssecretaris van Defensie), Kay van der Linden (spindoctor van onder meer Rita Verdonk), en politica Rita Verdonk zelf al aan zich voorbij trekken.

Maar hoogtepunt is de campagnereis naar de Verenigde Staten. Een week lang (van 31 januari tot 6 februari) mogen de jonge talenten zich onderdompelen in het campagnegeweld van de voorverkiezingen. Wiertsema vindt het een unieke kans om te zien hoe de presidentskandidaten zichzelf proberen te verkopen. “Gedurende dit jaar zien we heel veel van de Nederlandse politiek. Maar het is ook leerzaam om te zien hoe het anders kan. Misschien wel om vast te stellen dat we dit niet willen.”

De strijd om het kandidaatschap voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november is volgens Wiertsema aan beide kanten ongekend spannend. “Ik denk dat we vooral op Super Tuesday één grote gekte zullen aantreffen. Dan gaat het op radio en televisie vast nergens anders over.”

De campagnebende gaat tijdens de week in de Verenigde Staten met heel veel mensen spreken: Nederlandse correspondenten, opiniepeilers, vertegenwoordigers van een veteranenorganisatie, Ad Melkert (ex-PvdA-leider en tegenwoordig VN-topman) en Herman Wijffels (Nederlandse topman bij de Wereldbank en formateur van het kabinet Balkenende 4).

Maar Wiertsema hoopt vooral veel gewone Amerikanen tegen te komen. “Daarom gaan we actief campagne voeren. Dus met een bord langs de weg staan, voor welke kandidaat ook.” Nederlanders zouden bijna allemaal op een democraat stemmen, blijkt uit opiniepeilingen van Maurice de Hond. Wiertsema’s voorkeur gaat uit naar Obama. “Hij staat voor verandering, terwijl Hillary Clinton de gevestigde orde vertegenwoordigt.”

Is dat niet gewoon een slim verkooppraatje van Obama, die inmiddels al redelijk door de wol geverfd is? Wiertsema: “Echte onbevangenheid bestaat inderdaad niet in de politiek. Het gaat vooral om: hoe wil ik me neerzetten en waarmee kan ik stemmen binnenhalen? Maar Obama blijft de meest frisse kandidaat en hij kan de jeugd bij de verkiezingen betrekken.”

De BKB Academie heeft de TU-student vooral geleerd dat het er in de politiek berekenender aan toe gaat, dan hij altijd dacht. “Campagne voeren is een apart spelletje. Tijdens de laatste campagne in Nederland noemde het CDA Wouter Bos eens een draaikont. Dat werd een soundbite, die door het CDA nog eens werd uitvergroot door dagelijks met het draaimoment van de dag te komen.”

Zijn nieuw verworven inzichten in de kunsten van het campagne voeren, hebben bij Wiertsema nog niet geleid tot een politieke ambitie. “Ik heb mijn studie petroleum engineering heel bewust gekozen. Ik loop nu stage bij een oliemaatschappij in Kopenhagen en ben van plan ook na mijn studie de olie in te gaan.”

Een week lang mogen de jonge talenten zich onderdompelen in het campagnegeweld van de Amerikaanse voorverkiezingen. (Foto: ANP)

Voor een dagelijks verslag: www.bkbcampagnebende.nl

Voor een dagelijks verslag: www.bkbcampagnebende.nl