Cameretten terug in Koornbeurs

Hans van Wessel is de drijfveer achter de terugkeer van het festival. Hij legt uit: ,,Ik vond in een kastje op de zolder van de Koornbeurs, waar nog steeds ‘Cameretten’ op staat, een oud lustrumboekje van de Cameretten, waarin stond hoe ze hier toen begonnen zijn. Toen werd ik dolenthousiast. Er is in de Koornbeurs nog steeds veel belangstelling voor cabaret, dus leek het me leuk om het festival terug te halen. Tijdens de vorige Camaretten heb ik de organisatie, waar overigens nog steeds oud-leden van de Koornbeurs in zitten, gevraagd of ze de selectieronde in Delft in de Koornbeurs wilden houden. En dat leek hen ook heel leuk.”

Van Wessel werkt nu samen met de Kritiki, de commissie die onder andere het cabaret verzorgt, om er iets speciaals van te maken. Esmeralda van Tuinen van de Kritiki: ,,We hebben hier natuurlijk al goede verlichting en versterking. Er moet alleen een piano komen van het Muzisch Centrum, maar dat is routine. Zo’n selectieronde van de Cameretten trekt normaal ongeveer vijftig bezoekers, maar omdat het voor ons iets bijzonders is gaan wij het flink promoten.” Van Wessel en Van Tuinen verwachten dan ook zo’n honderdvijftig mensen.

Van oorsprong is de Cameretten een studentenfestival. De eerste keer in 1966 werd het georganiseerd ter gelegenheid van het elfde lustrum van de S.S.R.D., zoals de vereniging destijds heette. Cabaretgroepen van diverse studentenverenigingen streden toen om de eer, waarbij het publiek zowel letterlijk als figuurlijk een grote stem had in de beoordeling. Van Wessel: ,,Sommige groepen werden gewoon weggeklapt of geschreeuwd.” Het jaar daarop werd al uitgeweken naar de Aula en werden de optredens verspreid over drie avonden. Later werden de voorrondes verplaatst naar het Waagtheater, en werd de Koornbeurs alleen nog maar gebruikt om na het festival na te borrelen. In 1984 verhuisde het festival naar het Luxor theater in Rotterdam.

Het publiek kan op woensdag 13 september drie optredens zien. Arthur, afkomstig uit Delft, voert met twee muzikanten zijn programma ‘Van de liefde en de dood’ op. Verder treden De Salmonella’s en Arie Vuyk op. De voorstelling begint om negen uur en de entreeprijs is vijf gulden. (J.A.)

Jeroen Arendsen

Het grootste cabaretfestival van Nederland, de Camaretten, viert in november dit jaar zijn dertigjarig bestaan. Voor die gelegenheid wordt woensdag één van de selectierondes in de Koornbeurs gehouden, waar het festival voor het eerst werd georganiseerd in 1966. Na een explosieve groei verhuisde het festival, dat zijn naam dankt aan het pleintje voor de Koornbeurs, eerst naar het Waagtheater en de Aula van de TH en vervolgens naar het Luxor Theater in Rotterdam.

Jeroen Arendsen