Burgemeester Van Oorschot geliefd op TU

“Het wordt nog moeilijk om hem goed te vervangen.”

2

“Een geweldige man en dat zeg ik niet om te slijmen, want waarom zou ik dat doen”. Rector prof.dr.ir. Jacob Fokkema heeft niets dan lovende woorden voor Van Oorschot. De afgelopen jaren kwamen de twee elkaar vaak tegen, bij de dies natalis, bij overleg over Delft Kennisstad en bedrijvenpark Technopolis.

Volgens Fokkema onderhielden de burgemeester en de universiteit altijd warme banden met elkaar. “Tegen de nieuwe studenten sprak hij altijd lovend over de universiteit, hij gaf cachet aan bezoeken van buitenlandse delegaties door ze op het gemeentehuis te ontvangen. Hij voelde zich echt betrokken bij de universiteit.”

Directeur Vastgoed ir. Freek Higler noemt Van Oorschot een man met ‘heel veel kwaliteit en visie’ en een burgemeester met ‘voldoende gezag’. “Hij is zorgvuldig en onder hem kwamen er echt dingen tot stand, vaak sneller dan op de universiteit.”

Zelf kwam Higler Van Oorschot tegen bij de gesprekken over de Kennisstad en over hightechpark Technopolis, al had en heeft hij vooral van doen met de wethouders. “Maar ik weet dat hij op een hoger niveau alles goed in de gaten hield”, zegt hij. “Het wordt nog moeilijk om hem goed te vervangen.”

Ook de president van de senaat van het Delftsch Studenten Corps, Alexander Streefkerk, is vol lof over Van Oorschot. Volgens Streefkerk is de burgemeester een graag geziene gast bij het corps. “Het is een aardige en intelligente vent. Hij is bijzonder betrokken bij het studentenleven en bij onze vereniging.” Zo heeft Van Oorschot bijvoorbeeld zijn steentje bijgedragen aan het lustrum van het corps. “Hij heeft stukjes geschreven in de lustrumkrant en in het lustrumboek. En hij heeft de organiserende commissie geholpen bij het leggen van de contacten voor de benodigde vergunningen.”

Van Oorschot neemt straks, evenals Fokkema, plaats in het college van bestuur van een universiteit. Heeft hij nog wat tips? “Ik raad hem aan de financiën goed in de gaten te houden en een belangrijke stem te hebben in de hervorming van de universiteit.” Volgens Fokkema komt het wel goed met Van Oorschots nieuwe carrière als hij dezelfde voortvarendheid aan de dag legt als hij deed als burgemeester.

Burgemeester Hein van Oorschot van Delft zal gemist worden op de TU. Van Oorschot legt op 1 mei zijn functie neer om voorzitter te worden van het college van bestuur van de Universiteit van Tilburg. “Het wordt nog moeilijk om hem goed te vervangen.”

2