Onderwijs

Bureau universiteit wordt drastisch verkleind

Volgende week zal het college van bestuur een projectteam benoemen dat uitvoering gaat geven aan een drastische reorganisatie van het Bureau van de universiteit.

Het cvb heeft een blauwdruk daarvoor van de beheerder van het Bureau, drs. J.M. Bronneman, goedgekeurd. Daarin wordt het managementniveau uitgedund, de personeelssterkte met een kwart verminderd en taken afgestoten.

Het Bureau, dat nu nog ruim 250 voltijdsbanen (fte’s) kent, moet terug naar 187. Dat verschil wordt bereikt door van 25 fte’s de taken op te heffen en het werk van 40 fte’s elders onder te brengen. Zo wordt het beheer van Muzisch Centrum en Sportcentrum ondergebracht bij het (eveneens aan een reorganisatie te onderwerpen) Facilitair Bedrijf. Een groot deel van de Dienst Informatie Ontwikkeling gaat over naar het Rekencentrum. Van het personeel dat binnen het Bureau blijft zullen tientallen medewerkers andere banen krijgen dan wel in andere organisatorische eenheden terecht komen.

Belangrijke andere karakteristiek van de blauwdruk is dat de huidige drie ‘overkoepelende’ directoraten (Instellingsbeleid, Personeel en Financiën) verdwijnen, en dat negen nieuwe ‘functionele’ eenheden ontstaan, die alle rechtstreeks rapporteren aan de secretaris van de universiteit (eveneens Bronneman), of de plaatsvervangend-secretaris (een nieuw in te stellen functie). Ook diensten die in naam blijven bestaan worden in grotere of kleinere mate opgebroken en herverkaveld, en zullen nog nadere onderzoeken ondergaan naar werkwijze en efficiency.

De namen van enkele nieuwe eenheden bevestigen een paar bestuurlijke tendenzen:

– het cvb wil het beleidsproces sterker aansturen èn controleren (hiervoor ontstaan de eenheden Bestuurlijke Planning en Informatie & Statistiek).

– het cvb wil de primaire taken van de TU benadrukken (in de eenheden Onderwijs & Onderzoek en een Studenten Service Centrum).

De overige eenheden zullen zijn: Personeel, Financiën, Juridische zaken, Ondersteuning bestuur en beleid en Marketing.

Beheerder Bronneman verwacht dat de operatie zonder gedwongen ontslagen kan verlopen, maar ,,dat zal sterk afhangen van de bereidheid van medewerkers om te bewegen”. Hoeveel goedkoper het Bureau zal worden kan hij moeilijk inschatten. Een deel van ‘de winst’ is al binnen omdat een vijftiental vacatures reeds geruime tijd niet wordt ingevuld. Voor Bronneman staat voorop dat het Bureau kerntaken moet vervullen als stafbureau voor het college van bestuur.

Het plan wordt nu ter advies voorgelegd aan de dekanen en de beheerders van de faculteiten, die gezien worden als de ‘klanten’ van het Bureau. Rondom de jaarwisseling zullen dan ‘formateurs’ benoemd worden die de nieuwe eenheden moetenvormgeven en die daarvan later hoofd worden. Die formateurs zullen niet altijd de zittende diensthoofden of directeuren zijn; in sommige gevallen zullen ze van buiten worden aangetrokken.

Het projectteam dat het hele proces gaat begeleiden wordt voorgezeten door drs. Schuckink Kool, die eenzelfde taak bij de reorganisatie van het Facilitair Bedrijf heeft vervuld. (R.M.)

Volgende week zal het college van bestuur een projectteam benoemen dat uitvoering gaat geven aan een drastische reorganisatie van het Bureau van de universiteit. Het cvb heeft een blauwdruk daarvoor van de beheerder van het Bureau, drs. J.M. Bronneman, goedgekeurd. Daarin wordt het managementniveau uitgedund, de personeelssterkte met een kwart verminderd en taken afgestoten.

Het Bureau, dat nu nog ruim 250 voltijdsbanen (fte’s) kent, moet terug naar 187. Dat verschil wordt bereikt door van 25 fte’s de taken op te heffen en het werk van 40 fte’s elders onder te brengen. Zo wordt het beheer van Muzisch Centrum en Sportcentrum ondergebracht bij het (eveneens aan een reorganisatie te onderwerpen) Facilitair Bedrijf. Een groot deel van de Dienst Informatie Ontwikkeling gaat over naar het Rekencentrum. Van het personeel dat binnen het Bureau blijft zullen tientallen medewerkers andere banen krijgen dan wel in andere organisatorische eenheden terecht komen.

Belangrijke andere karakteristiek van de blauwdruk is dat de huidige drie ‘overkoepelende’ directoraten (Instellingsbeleid, Personeel en Financiën) verdwijnen, en dat negen nieuwe ‘functionele’ eenheden ontstaan, die alle rechtstreeks rapporteren aan de secretaris van de universiteit (eveneens Bronneman), of de plaatsvervangend-secretaris (een nieuw in te stellen functie). Ook diensten die in naam blijven bestaan worden in grotere of kleinere mate opgebroken en herverkaveld, en zullen nog nadere onderzoeken ondergaan naar werkwijze en efficiency.

De namen van enkele nieuwe eenheden bevestigen een paar bestuurlijke tendenzen:

– het cvb wil het beleidsproces sterker aansturen èn controleren (hiervoor ontstaan de eenheden Bestuurlijke Planning en Informatie & Statistiek).

– het cvb wil de primaire taken van de TU benadrukken (in de eenheden Onderwijs & Onderzoek en een Studenten Service Centrum).

De overige eenheden zullen zijn: Personeel, Financiën, Juridische zaken, Ondersteuning bestuur en beleid en Marketing.

Beheerder Bronneman verwacht dat de operatie zonder gedwongen ontslagen kan verlopen, maar ,,dat zal sterk afhangen van de bereidheid van medewerkers om te bewegen”. Hoeveel goedkoper het Bureau zal worden kan hij moeilijk inschatten. Een deel van ‘de winst’ is al binnen omdat een vijftiental vacatures reeds geruime tijd niet wordt ingevuld. Voor Bronneman staat voorop dat het Bureau kerntaken moet vervullen als stafbureau voor het college van bestuur.

Het plan wordt nu ter advies voorgelegd aan de dekanen en de beheerders van de faculteiten, die gezien worden als de ‘klanten’ van het Bureau. Rondom de jaarwisseling zullen dan ‘formateurs’ benoemd worden die de nieuwe eenheden moetenvormgeven en die daarvan later hoofd worden. Die formateurs zullen niet altijd de zittende diensthoofden of directeuren zijn; in sommige gevallen zullen ze van buiten worden aangetrokken.

Het projectteam dat het hele proces gaat begeleiden wordt voorgezeten door drs. Schuckink Kool, die eenzelfde taak bij de reorganisatie van het Facilitair Bedrijf heeft vervuld. (R.M.)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.