Opinie

Bureau

Vandaag de dag werken we met de nieuwste hulpmiddelen die de techniek ons biedt. Draadloze muizen, ergonomische bureaustoelen, quadcore processoren.

Maar waar op of onder staat al deze techno-magie? Op een werktuig zo oud als de wereld: het bureau. Een stuk drijfhout op pootjes. Iedereen heeft het altijd maar over de uitvinding van het wiel, maar de tafel mag er wat mij betreft ook best wezen.

Ikzelf gebruik al jaren een oude keukentafel als bureau. Super handig want hij is uitschuifbaar aan twee kanten. Als mijn bureau zo vol is dat nieuwe blaadjes er niet meer op blijven liggen, dan tover ik in een handomdraai extra plek tevoorschijn. En het zal je niet verbazen: mijn bureau is al jaren maximaal uitgeschoven. Ik ontkom er dus niet aan om af en toe stevig puin te ruimen wil ik mijn monitor weer kunnen zien.

Een leeg bureau is een fantastisch gevoel. Even fantastisch als zeldzaam. Loop door de gangen van je faculteit en tel de bureaus waar aan wordt gewerkt die leeg zijn. Ik maak het zelf ook maar zelden mee. Hooguit twee keer per jaar, na kerst en na de zomer, houd ik rigoureus een schoonmaak en zit ik heel even achter een leeg bureau. Het is moeilijk in woorden te beschrijven hoe dat voelt. Ruimte, vrijheid, schone lei. Alles is weer mogelijk achter een leeg bureau.

Dat gevoel is echter van korte duur. Niet doordat het lege bureau aan kracht verliest maar omdat een leeg bureau een magneet is voor zooi. Stapeltjes papier lijken er als vanzelf naar toe te kruipen. Pennen nestelen zich tussen computerkabels. Gummen, wasknijpers, vieze vaat.

Nu zou ik kunnen zeggen dat het functioneel ontwerp van het bureau niet deugt. De functie is dingen kwijt kunnen. Maar als je hiervan gebruiktmaakt, kun je steeds minder kwijt en neemt het overzicht exponentieel af. Ergo: slecht ontwerp. Jij en ik weten natuurlijk wie de schuldige is van een troeperig bureau. Niet de ontwerper maar de gebruiker. Wie aan professioneel bureaugebruik doet, houdt zich aan de welbekende clean desk policy. Wat zo veel wil zeggen als: je hebt wel een bureau… maar dat wil nog niet zeggen dat je het mag gebruiken als to-dolijst. Get organised!

Maar ja, een ontwerp is makkelijker te veranderen dan menselijk gedrag. Dus wat zou een werkbare oplossing zijn voor de chaoten die maar tegen dezelfde bureaulamp blijven lopen?

Een bureau dat handig is om dingen kwijt te kunnen en toch altijd leeg blijft. Ik denk aan een bolvormig bureau. Alles wat je er op legt glijdt er vanzelf vanaf. En je gebruikt de vloer om je bureau heen als een soort parkeerplaats met cilindrische coördinaten. Wat ik rechts van mij op het bureau leg, vind ik rechts van mij naast mijn bureau. En links vice versa. Wellicht een leuk afstudeeronderwerp?