Bubbel-bubbel

Vorige maand is voorzichtig het eerste gas geproduceerd. Hoeveel hiervan bruikbaar methaan is, kon nog niet worden vastgesteld. De doelstelling ligt op 180 kubieke meter biogas per jaar voor een huishouden met 700 kilogram gft-afval. Dat die productie nu nog niet gehaald wordt, wijten de studentes aan de te lage temperatuur in het vat. Inmiddels hebben ze iets bedacht om die temperatuur hoger te houden, maar de details daarvan geven ze niet prijs vanwege een lopende patentaanvraag.

In september start een eerste pilotproject met tien prototype Powerbins in Rotterdam, daarna is het de bedoeling om in samenwerking met woningcorporaties met enkele tientallen bakken praktijkervaring op te doen.

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

www.powerbin.nl

Het prototype van de PowerBin werkt. De gasproducerende gft-bak werd begin dit jaar ontworpen door de masterstudenten biotechnologie Astrid Hoetmer en Linda Koops. Ze wonnen vorig jaar de prijs voor het beste businessplan van Yes!Delft en studeren nu op het project af bij prof.dr.ir. Mark van Loosdrecht, hoogleraar environmental biotechnology aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

www.powerbin.nl