Onderwijs

Brokonderwijs en vochtige knip

Wat is er mooier voor een journalist dan een mail krijgen die niet voor jouw ogen bestemd is, bomvol sappige vertrouwelijke informatie? Je ziet de opening van de krant al voor je: een kop van chocoladeletters, een artikel vol spannende details.

Iedereen heeft het erover bij de koffieautomaat. Je ego is weer gestreeld.

Het duurde maar tien seconden, maar even doemde dit beeld deze week voor me op toen ik een mail zag die vrijdag was binnengekomen in de mailbox van deze krant. Dit was dagenlang ongeopend blijven staan! Ik moest er meteen werk van maken. De afzender was Jenny Brakels, auteur van de veelbesproken adviesnotitie langstudeerders. De geadresseerde was Rob Mudde, onderwijsdirecteur bij Technische Natuurwetenschappen. Hoe kwam deze mail waarin Brakels spreekt van zeer vertrouwelijke aanpassingen aan haar notitie nou bij ons terecht? 

En toen, helaas dus al na een paar seconden, viel het kwartje. U voelde hem natuurlijk allang aankomen: inderdaad ja, de mail was verzonden op 1 april. De dag dat het Jeugdjournaal alweer de originaliteitprijs wegkaapte met een reportage over het groeiend aantal kinderen met tatoeages. Ander detail: de mail was niet verstuurd vanaf een TU-mailadres, dus waarschijnlijk niet afkomstig van Brakels. Na het openen van de bijlage van ‘Brakels’ mail was er geen twijfel meer mogelijk over ‘haar’ intenties. De adviesnotitie maatregelen langstuderen ‘Naar een bachelordiploma in vier jaar!’ heette nu ‘adtviesnotitie maatregelen langslapzuipen’, ‘Naar een legendarische avond in zes uur!’. De spelfouten in het stuk waren niet meer nodig om te onderstrepen dat hier iets niet pluis was. 

Het stuk is een kopie van het origineel, maar dan moet hier tot in de kleinste details het zuipen bevorderd worden, niet het studeren. Stond er eerst: ‘De regering is duidelijk: de studieduur moet omlaag en het rendement omhoog.’ Nu staat er: ‘De regering is duidelijk: de hoeveelheid slaap moet omlaag en het alcoholpromillage omhoog.’

En: ‘We moeten er echter wel voor zorgen dat zaken rigoureus anders gaan: we kennen op dit moment immers een prettigaangeschotenrendement van 20% in vier uur. Dat is veel te laag.’ Het ging om het bachelorrendement in vier jaar.

‘Brakels’ leeft zich helemaal uit als ze komt bij het hoofdstukje wat de TU Delft nu al doet aan het ‘bevorderen zuipsucces’. Er komt een ‘bindend adt advies’ een ‘vochtige knip’, een ‘intensief drinkbeleid’ en ‘toelating tot kaalfase (internationaal; afspraken over tal en drankassortiment in 3TU-verband)’. 

In de toekomst moet de TU overgaan op ‘selectie aan de poort voor prettigaangeschoten en kaal’ en ‘brokonderwijs’. Ook moet er een gedragscode komen, want ‘op dit moment gebeurt het veel dat studenten willen gaan zuipen, maar worden dwarsgezeten door verplichte colleges of tentamens’. Maar er zijn meer misstanden, zoals ‘massale colleges waarbij studenten ‘onzichtbaar’ zijn en al het ware de vloeistof alleen maar in ontvangst hoeven te nemen (en niet gecontroleerd worden op het echte nuttigen)’.

Begonnen moet al worden in het eerste jaar, want ‘nieuwe studenten zijn nog de nachtclubs en disco’s van hun scholierentijd gewent waar het bier nog minimaal 2 euro kost. Zodoende zijn ze gewend aan een lager drinktempo.’ 

‘Jenny Brakels’ heeft duidelijk een leuke avond (met drank?) gehad, toen ze haar nota herschreef. Maar hopelijk kan ze snel weer serieus over de langstudeerdersmaatregelen praten. Want mijn scoop moet er wel komen.

A surprising turn of events at TU Delft, where professor Raoul Bino unexpectedly announced his resignation as dean of the faculty of Applied Sciences, as of 1 June 2010. Dean Bino had served as the faculty’s dean for just nine months. The reason given for his abrupt departure was that his “heart was still in Wageningen”, and “he always remained closely connected to Wageningen University”, according to a TU Delft Executive Board statement. The Executive Board said it regretted but respected the dean’s decision. When Dean Bino accepted his deanship he faced a faculty budget deficit of 6.4 million euros. Two months into his job, he could still not assure faculty staff members that there would be no redundancies. Dean Bino’s short tenure was marked by financial wrangling between the faculty’s Personnel Committee and the Executive Board, as decisions had to taken pertaining to cost-cutting measures. Yet, in an interview with this newspaper last year, Dean Bino said he expected to serve as faculty dean for longer than his four-year term, adding it was advantage that he came from outside the TU: “Outsiders have a fresh viewpoint and that leads to new possibilities.” Dean Bino will now return to Wageningen University and a position as director of Food Sciences. Prior to coming to TU Delft, he was Wageningen’s director of Plant Science.

“Higher education is too easy”, was the conclusion of a Netherlands National Student Union (LSVb) survey that revealed that at least three-quarters of all Dutch university students spend too little time on their studies. They should spend 35 hour per week on their studies, but the actual workload is less. “Shocking”, the LSVb said. The average student invests around 30 percent less time in their studies than “national law requires”, the LSVb reported. The union’s conclusions were drawn from a survey of 2,050 university students. To earn the required 60 courses credits per year – each equivalent to 28 study hours – students should spend 35 hours per week on their coursework. But that isn’t the case. Higher education must challenge students and the course curriculum for each programme must guarantee this, the LSVb stated. Its survey also found that students want to study more.

Meanwhile, the LSVb has chosen a new chairman: Sander Breur (25), an MSc student in ‘particle and astroparticle physics’ at the University of Amsterdam. Breur replaces Gerard Oosterwijk, who resigned last March.
In Europe, Bert Vandenkendelaere, from Belgium, has been appointed the new chairman of the European Students’ Union (ESU). In a statement released upon his appointment, Vandenkendelaere expressed concern about the commercialisation of European higher education: “I want to reverse the European Union’s tendency towards seeing higher education as a tradable service and as a means to solely forward the EU’s economic ambitions.” The Directive on services in the European Union’s internal market (Directive 2006/123/EC) was adopted by the European Parliament and Council in 2006, and lists education as a commercial service. In the ESU’s view, this contradicts the EU education ministers’ commitment within the Bologna Process framework to support education as a public responsibility. “We’re now starting to see the consequences,” Vandenkendelaere added. “We fear that the principles behind this will gradually move European universities away from the rich cultural and educational traditions they have as sources of non-business related ideas and independent research.” The new ESU executive board will formally assume its duties on 1 June 2010. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.