​Britse studentenvakbond tegen terrorismewet

De Britse regering maant de landelijke studentenbond NUS zijn verzet tegen een nieuwe anti-terreurwet te staken. De NUS vreest dat de vrijheid van meningsuiting in gevaar komt.

Met ingang van volgende week zijn Britse universiteiten verplicht om extremisme te bestrijden, meldt dagblad The Guardian. Ze moeten onder meer zorgen dat haatpredikers wegblijven van universitaire bijeenkomsten. Als ze toch komen, moeten ze ten minste weerwoord krijgen. Volgens de Britse regering warren er aan de universiteiten vorig jaar maar liefst zeventig bijeenkomsten met haatpredikers.

De National Union of Students (NUS) vindt echter dat de nieuwe wet (de Counterterrorism and Security Act) de vrijheid van meningsuiting in gevaar brengt. De wet zou tot een racistische, islamofobe heksenjacht leiden. De nieuwe regels gelden overigens niet alleen voor universiteiten, maar ook voor andere publiek gefinancierde organisaties.

Een teleurstellende reactie, schrijft de Britse minister Jo Johnson van Hoger Onderwijs in een brief aan de NUS. “Universiteiten zijn een belangrijke plek voor het bestrijden van extremistische ideeën.” Hij roept de studenten op de nieuwe wet te steunen. “Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal een belangrijke rol hebben in het bestrijden van extremisme en in de bescherming van studenten op de campus.”

Volgens de NUS moet de regering zich gaan bezighouden met de “legitieme zorgen” die studenten hebben over de wet, in plaats van “organisaties aan te vallen die het simpelweg niet eens zijn met haar aanpak”.

“Het beste antwoord op terreur is het behoud van onze universiteiten als open democratische ruimtes, in plaats van het debat neer te slaan en wantrouwen te kweken tussen studenten en docenten”, aldus de NUS tegen de BBC.