Brits hoger onderwijs staakt voor meer loon

In het Verenigd Koninkrijk legden vandaag duizenden universitair docenten en medewerkers hun werk neer. De wetenschappers en conciërges zijn boos omdat alles duurder wordt, maar hun lonen niet meestijgen.

Drie grote vakbonden hebben de staking op poten gezet. Volgens Britse media hebben 149 universiteiten in het koninkrijk daar last van, inclusief bekende namen als Oxford en Cambridge. Bij sommige instellingen verviellen vandaag alle lessen, bij andere zijn de protesten zo veel mogelijk om de colleges heen gepland. Veel bibliotheken en sportcentra zijn dicht.

Volgens Unison, één van de drie organiserende vakbonden, verdienen zo’n vierduizend universitaire medewerkers te weinig om van te leven, terwijl de helft van de bestuurders meer dan 242 duizend pond per jaar verdient, omgerekend zo’n 280 duizend euro.

D
e werkgevers deden gisteren nog een laatste bod: een loonstijging van één procent. Een belediging, zeggen de vakbonden: universitair medewerkers zouden sinds 2009 zo’n dertien procent hebben moeten inleveren omdat de lonen niet meestegen met de inflatie.

Volgens de werkgeversorganisatie valt het allemaal wel mee. Minder dan vijf procent van de werknemers zou de staking steunen en studenten hebben er amper last van, verwachten ze. Bovendien heeft een vierde vakbond, GMB, het aanbod van de universiteiten wel geaccepteerd.