Wetenschap

Briljant idee? Doe mee!

De Delftse Ideation Contest is van start gegaan. TU-studenten hebben tot half maart de tijd een idee in te dienen. Ze krijgen dan hulp en advies voor de finale in juni.

De TU Delft Ideation Contest  is een studentenwedstrijd voor individuen en voor teams (max. 6 personen), waarbij je oplossingen kunt inzenden voor maatschappelijke problemen. De organisatie is op zoek naar innovaties op het gebied van: energie; gebouwde omgeving; voedselvoorziening en medische technologie.

In Eindhoven en Twente is de Contest al een beproefd concept. Daar komen zo’n honderd inzendingen per jaar binnen. Dit jaar doen ook TU Delft en Wageningen Universiteit mee. In juni is de landelijke finale.

De wedstrijd kent twee niveaus:

• De Ideation Award vraagt om een zakelijk idee, een oplossing voor een probleem of een visie die je wilt verwezenlijken. In eerste instantie is een schets, een berekening, een foto, of een beschrijving voldoende om mee te doen.
  • De Prototyping Award is voor gevorderde ideeën in de vorm van een prototype, schaalmodel of ondernemingsplan.

De eerste 30 inzenders ontvangen 50 euro. Alle finalisten krijgen 250 euro om hun idee beter te kunnen presenteren, en bij de universitaire finale ontvangen de winnaars in beide categorieën 5.000 euro. Er komt nog een landelijke finale na de zomer.

Ir. Gertjan de Werk van het Valorisatiecentrum haalde de wedstrijd naar Delft. “Er is veel inspiratie nodig voor de transities die ons te wachten staan. Ik zie dat er veel ideeën leven onder studenten, en dit geeft ze een kans om hun plannen verder uit te werken.”

Een aantal vakken sluit goed aan op de competitie, vertelt De Werk. Hij noemt de vakken Sustainability into Practice, Clean Tech Business Study, en Ideation Contest. Naast de Delftse Ideation Contest draaien er vergelijkbare competities in Eindhoven, Twente en Wageningen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl