Slecht EngelsIn zijn artikel ‘slecht Engels maakt TU minder aantrekkelijk’ Delta 33) stelt Roeland van Hof vast dat het heel beroerd gesteld is met het Engels van veel docenten en studenten.
br />
Dat is toch vreemd, gezien de krankzinnige aandacht in
Nederland voor die taal. Feitelijk de enige vreemde taal op de
middelbare school, voortdurend Engelstalige liedjes op de radio,
overvloedig speelfilms in levend Engels, een Engelse slagzin aan het slot van ieder reclamespotje. De conclusie is onontkoombaar: foutloos Engels is te moeilijk voor de gemiddelde Nederlander. Op ingedragen schoenen van een ander kun je niet lopen.
De oplossing die Van Hof aandraagt, docenten naar
bijscholing, en invoering van het Engels alvast in een deel van de studie vóór de masterfase, is dan ook tot mislukken gedoemd. Nee, het zal nodig zijn om het middelbaar onderwijs al in het Engels te geven, met intensieve introductiecursussen in het basisonderwijs, en mogelijk zelfs in de peuterspeelzaal. Dan zal de TU ook niet met hoge kosten geconfronteerd raken van een correctie- en vertaalbureau voor dictaten en tentamens.
Maar er bestaat een betere oplossing: het aanstellen van
docenten voor wie Engels de moedertaal is. Die moeten eenvoudig te vinden zijn, nu ook in landen als Engeland de bezuiniging op het onderwijs toeslaat. En het gebrekkige Engels van de studenten laat zich eveneens eenvoudig verhelpen: alleen nog buitenlandse studenten toegang tot de masterfase.
Pas dan wordt de TU misschien weer het topinstituut waar je
als Nederlander trots op kunt zijn.
R. Vetter, faculteit TNW.
Slecht Engels
In zijn artikel ‘slecht Engels maakt TU minder aantrekkelijk’ Delta 33) stelt Roeland van Hof vast dat het heel beroerd gesteld is met het Engels van veel docenten en studenten.
Dat is toch vreemd, gezien de krankzinnige aandacht in
Nederland voor die taal. Feitelijk de enige vreemde taal op de
middelbare school, voortdurend Engelstalige liedjes op de radio,
overvloedig speelfilms in levend Engels, een Engelse slagzin aan het slot van ieder reclamespotje. De conclusie is onontkoombaar: foutloos Engels is te moeilijk voor de gemiddelde Nederlander. Op ingedragen schoenen van een ander kun je niet lopen.
De oplossing die Van Hof aandraagt, docenten naar
bijscholing, en invoering van het Engels alvast in een deel van de studie vóór de masterfase, is dan ook tot mislukken gedoemd. Nee, het zal nodig zijn om het middelbaar onderwijs al in het Engels te geven, met intensieve introductiecursussen in het basisonderwijs, en mogelijk zelfs in de peuterspeelzaal. Dan zal de TU ook niet met hoge kosten geconfronteerd raken van een correctie- en vertaalbureau voor dictaten en tentamens.
Maar er bestaat een betere oplossing: het aanstellen van
docenten voor wie Engels de moedertaal is. Die moeten eenvoudig te vinden zijn, nu ook in landen als Engeland de bezuiniging op het onderwijs toeslaat. En het gebrekkige Engels van de studenten laat zich eveneens eenvoudig verhelpen: alleen nog buitenlandse studenten toegang tot de masterfase.
Pas dan wordt de TU misschien weer het topinstituut waar je
als Nederlander trots op kunt zijn.
R. Vetter, faculteit TNW.
Comments are closed.