Buiten de campus

Brexit: half zoveel EU-studenten naar VK

Sinds de Brexit, deze week drie jaar geleden, is in het Verenigd Koninkrijk (VK) het aantal nieuwe studenten uit Europese landen gehalveerd, ook uit Nederland. In september 2017 ging het om 1900 Nederlanders. Dat daalde in studiejaar 21/22 naar duizend. In dat jaar werden studies in het VK duurder voor Europese studenten. Ze kunnen niet meer tegen hetzelfde collegegeld studeren als de Britten zelf. De tarieven lopen op tot bijna 43 duizend euro per jaar.

Sommige van de weggebleven studenten kiezen misschien voor alternatieven als Nederland. De invloed van de Brexit – in januari 2020 stapte het VK uit de Europese Unie – is moeilijk te meten, maar de Nederlandse universiteiten zagen het aantal internationale studenten in de bacheloropleidingen toenemen van ruim 15 duizend in 2020 naar ruim 18 duizend in 2021. In eerdere jaren was er ook groei, maar waren de sprongen iets kleiner. Sinds 2018 kiezen er ook minder Britse studenten voor Nederland, laat universiteitenvereniging UNL weten.

En in Delft?
Hoe dat in Delft zit, is onduidelijk. In de voor medewerkers toegankelijke statistieken van de TU Delft zijn instromende masterstudenten uit het VK over meerdere jaren niet terug te vinden, omdat het om minder dan tien personen per jaar gaat.

De Britse universiteiten trekken overigens veel meer studenten uit niet-Europese landen. Zo beginnen er al enkele jaren rond de honderdduizend Chinese studenten aan een opleiding. De toestroom uit India is omhoog geschoten van 53 naar 87 duizend eerstejaars. Desondanks maken de Britse universiteiten zich zorgen over het wegblijven van Europese studenten, waarmee ze immers talent mislopen. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl