Boys met toys

In het kader van de lustrumviering van Virgiel bood cultuurondervereniging Lancet haar leden elf uitdagende activiteiten aan. Een daarvan was een dagje meelopen met de Delftse brandweer.

Altijd al een keer stuntman willen spelen, een rechtszaak willen bijwonen of de Yakult-fabriek van binnen willen zien? Een rondleiding op de marinebasis bij Den Helder willen hebben of een kennismakingstraining, met overnachting, bij de Koninklijke Landmacht? Vorige week maandag kregen Virgilianen, onder de noemer Try before you die, de kans om hun hartenwens in vervulling te laten gaan. De animo was stukken groter dan voor de reguliere activiteiten, volgens Lancet-secretaris Merel van den Berg. Alleen voor fierljeppen was nauwelijks interesse. Voor de populairste activiteit, het skydiven – met plaats voor twee – kwamen meer dan dertig aanmeldingen binnen. Tegenvallers waren er ook. Dj Giel Beelen belde op het laatste moment af voor het ontvangen van Delftse studenten in de radiostudio. De deelnemers moesten het doen met een bezoekje aan Stadsradio Delft. Het slopen ging helemaal niet door. Van den Berg: “Het kwam erop neer dat we mochten helpen met het wegruimen van puin, niet zo interessant.” Over urban exploration, de sport om ’s nachts ongezien verboden plekken te betreden, hult zij zich in stilzwijgen. De politie hoeft niet alles te weten.

Drie gelukkigen mochten een dagje meelopen met de plaatselijke brandweer. Om half acht ’s ochtends sloot het trio zich in de kazerne aan bij de verse 24-uursploeg. De eerste kennismaking verliep wat stroef, verhaalt IO-student Job Felser. “Die mannen dachten: wat komen die rare studentjes hier doen? Na de koffie hebben we schuim staan spuiten op de kazerne en oefeningen gedaan op het oefenterrein langs het spoor. Een auto opengeknipt, met grote scharen enzo. We zijn dertig meter de lucht ingegaan, met zo’n hoogwerker die uit een brandweerwagen omhooggeschoven wordt. Supergaaf. Met brandweerauto’s zijn we in colonne door het stadscentrum gereden, dat was heel vet. Die brandweermannen zijn superserieus. Je vertrouwt ze echt een brand toe, maar het zijn wel boys met toys. Die brandweerwagens zijn veel te mooi, je voelt je echt een klein jongetje. Ik had geen flauw idee waar ik aan begon. Het was echt supervet dat we alles zelf mochten doen. Aan het eind van de dag hebben we samen gekookt en gegeten.”

Het enige dat ontbrak was een heuse brandmelding. “Dat viel wel tegen”, beaamt Roy van den Heuvel, “maar we hadden toch niet mee gemogen.” Net als Felser had de werktuigbouwkundestudent de dag van zijn leven. Het hoogtepunt? “Het openknippen van de auto, met een splitter en een kniptang. Het dak eraf halen enzo.” Het voertuig, met een pop als zogenaamd beknelde inzittende, liet zich niet gemakkelijk openmaken. “De tools waren behoorlijk zwaar.”

De kraan zelf besturen en hoog in een bakje hangen en over Delft heenkijken, waren eveneens mooie belevenissen. Is er een jongensdroom uitgekomen? “Ik heb de brandweer altijd cool gevonden. Het was echt vet om een keer mee te lopen. Het was een superleuke groep, supergoede sfeer. Lekker informeel, grapjes maken, maar ook heel serieus als dat moet. Ze hebben alle mogelijke gereedschap laten zien. Een kniptang, vijzels, luchtdrukkussens, koeiebekteugels, slijpschijven, kettingzagen, alles.” Echte bluswerkzaamheden hebben ze niet verricht. “We hebben een beetje in het wilde weg staan spuiten, richting politiebureau. Er staat grote druk op zo’n slang. Je moet veel kracht zetten, anders word je zelf naar achteren gedrukt.”

Een echte brandweerman worden, later als ze groot zijn, zit er niet in. Van den Heuvel: “Misschien ooit als vrijwilliger?” Felser: “Ik ambieer dat niet echt, tenzij het met mijn studie misgaat. Het was een mooie inkijk in hun leven.”

“Die mannen dachten: wat komen die rare studentjes hier doen?”(Foto’s: Lancet)

“Die mannen dachten: wat komen die rare studentjes hier doen?”(Foto’s: Lancet)