Bouwcontract voor nieuwe generatie reddingboot

Opdrachtgever KNRM en scheepwerf Damen hebben vrijdag op de TU het bouwcontract getekend voor 1816 klasse reddingboot. Volgens kenners een nieuwe generatie in het genre.

De vakgroep ship hydromechanics & structures (faculteit 3mE) was nauw bij het ontwerp betrokken, in samenwerking met scheepsarchitect De Vries Lentsch, Damen Shipyrads en opdrachtgever KNRM.

De reddingboot van het type 1816 kan sneller varen bij zware zeegang. Dankzij een verlengde rompvorm (19 meter) en de aangepaste bijlboeg zijn de klappen voor de bemanning tijdens het varen verminderd, hetgeen resulteert in betere arbeidsomstandigheden.

De lay-out van de machinekamers zijn verbeterd met het oog op betere toegang voor onderhoud en kostenreductie.

Ook navigatie en communicatieapparatuur zullen volgens de laatste stand van de techniek worden ingevuld.