Kort

Boelhouwer: ‘Woningnood is onderschat’

Het aantal Nederlandse dak- en thuislozen is in de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 40 duizend, meldt NRC Handelsblad. Onder jongeren van 18 tot 30 jaar is het aantal zelfs verdrievoudigd. Deels kan dit worden toegeschreven aan de woningnood. Zo loopt de wachttijd voor sociale huurwoningen in sommige grote steden al op tot tien jaar of langer en voor studentenkamers zijn prijzen als vijfhonderd euro geen uitzondering.

De krant analyseert hoe de Nederlandse overheid zelf een woningnood creëerde en spreekt verschillende experts, onder wie TU-hoogleraar Peter Boelhouwer. Hij laat optekenen dat ‘als het gaat om het vinden van een passende woning, we een hele generatie aan het afschrijven zijn’. Ook merkt Boelhouwer op dat het volkshuisvestingsbeleid van de afgelopen decennia de ‘woningnoodramp’ sterk heeft bevorderd. “Beleidsmakers hebben het aantal te bouwen woningen onderschat.”

Inmiddels is er in Nederland een tekort van 315 duizend woningen. Jaarlijks moeten er 80 duizend nieuwe woningen worden opgeleverd om tegemoet te komen aan de bevolkingsgroei. In 2019 werden er 71 duizend woningen gebouwd. Lees het volledige artikel.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl