Wetenschap

Boek: internet als bedreiging

Onze wereld wordt opgegeten door het internet, zegt antropologe dr. Corinne Cath, als postdoc verbonden aan de faculteit Technologie, Bestuur en Management (TBM). We beleven een uniek moment: internettechnologieën zijn de standaardinfrastructuur voor de samenleving, die niet alleen bepaalt hoe we communiceren, maar ook hoe we ons sociale leven, de politiek en de economie organiseren, tot in onze materiële omgevingen, zoals steden.

Op dinsdagavond 31 oktober presenteert Cath het door haar geredigeerde boek Eaten by the Internet tijdens een livecast vanuit het academisch-culturele podium Spui 25 in Amsterdam. De video blijft ook na de presentatie staan. Het boek zelf is te bestellen of te downloaden als ebook op de website van Meatspace Press.

Het boek toont de internetinfrastructuur als een politieke macht door middel van vijftien hoofdstukken, bijgedragen door een wereldwijde groep onderzoekers, activisten en techneuten. Het boek spoort de lezer aan zich af te vragen hoe we ervoor zorgen dat onze infrastructuren ons ondersteunen, in plaats van ons te consumeren.

Het onderzoek van Cath maakt deel uit van het door het ministerie van OCW gefinancierde zwaartekrachtprogramma over publieke waarden in de algoritmische samenleving (AlgoSoc) (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl