Campus

Bloed en wraak

Een Griekse tragedie. Voor veel mensen is het nu niet het meest opwindende wat ze bij een avondje theater kunnen bedenken. Toch is de voorstelling ‘Orestes’ van Euripides, die deze week in première gaat bij het Nationale Toneel, een bezoekje waard.

Al is het maar om de bijzondere locatie, in de Kunstpassage (het historische pand van de Nederlandse Handelsmaatschappij) aan de Haagse Kneuterdijk.

Al in de Oudheid behoorde Orestes tot de meest succesvolle voorstellingen. De psychologische aanpak van de personages was ongebruikelijk voor een stuk uit die tijd. Vandaag de dag wordt de tragedie echter nog nauwelijks op de planken gezet. En dat is jammer, want de spectaculaire mis en scène biedt eindeloos ruimte voor een dramatische aanpak.

De pas afgestudeerde toneelschoolstudenten die deze Werkhuisvoorstelling van het Nationale Toneel op de planken zetten, doen Euripes’ drama dan ook eer aan. Daarin is de scène waarin Orestes zijn moeder vermoordt nog altijd de bekendste. Haar bloed kleeft aan zijn handen, hij raaskalt, ziet schrikwekkende gestalten bij zijn bed: de wraakgodinnen van zijn moeders bloed. Zijn zus Elektra streelt en verzorgt hem. Hoe komt een zoon zover dat hij zijn moeder doodt?

De muziek in ‘Orestes’ is deels origineel. De koorpartijen uit de vierde eeuw voor Christus, zijn namelijk bewaard gebleven. De rest van de muziek ontwikkelden en spelen de acteurs zelf. (JB)

Orestes, door het Werkhuis van het Nationale Toneel. Van zaterdag 24 november tot en met 15 december in de Kunstpassage, Kneuterdijk 1 in Den Haag. Aanvang: 20.30 uur. Niet op zon- en maandagen.

Een Griekse tragedie. Voor veel mensen is het nu niet het meest opwindende wat ze bij een avondje theater kunnen bedenken. Toch is de voorstelling ‘Orestes’ van Euripides, die deze week in première gaat bij het Nationale Toneel, een bezoekje waard. Al is het maar om de bijzondere locatie, in de Kunstpassage (het historische pand van de Nederlandse Handelsmaatschappij) aan de Haagse Kneuterdijk.

Al in de Oudheid behoorde Orestes tot de meest succesvolle voorstellingen. De psychologische aanpak van de personages was ongebruikelijk voor een stuk uit die tijd. Vandaag de dag wordt de tragedie echter nog nauwelijks op de planken gezet. En dat is jammer, want de spectaculaire mis en scène biedt eindeloos ruimte voor een dramatische aanpak.

De pas afgestudeerde toneelschoolstudenten die deze Werkhuisvoorstelling van het Nationale Toneel op de planken zetten, doen Euripes’ drama dan ook eer aan. Daarin is de scène waarin Orestes zijn moeder vermoordt nog altijd de bekendste. Haar bloed kleeft aan zijn handen, hij raaskalt, ziet schrikwekkende gestalten bij zijn bed: de wraakgodinnen van zijn moeders bloed. Zijn zus Elektra streelt en verzorgt hem. Hoe komt een zoon zover dat hij zijn moeder doodt?

De muziek in ‘Orestes’ is deels origineel. De koorpartijen uit de vierde eeuw voor Christus, zijn namelijk bewaard gebleven. De rest van de muziek ontwikkelden en spelen de acteurs zelf. (JB)

Orestes, door het Werkhuis van het Nationale Toneel. Van zaterdag 24 november tot en met 15 december in de Kunstpassage, Kneuterdijk 1 in Den Haag. Aanvang: 20.30 uur. Niet op zon- en maandagen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.