Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

‘Blijkbaar een ingrediënt vergeten’

Studeren is ondernemen – de win-win-situatie. Onder die titel sprak de fractievoorzitter van de Oras-studentenpartij bij de opening van het Academisch jaar.

Hieronder de inleiding van haar betoog.

‘ Stel, u bent net van uw plattelandskruidenier overgestapt naar de grote supermarkt in de stad en u heeft nog maar net uw vasteklantenkaart met digitale foto in de bus gekregen. Dit groot winkelparadijs dat nu voor u open ligt is wel duur, maar belooft dan ook heel wat.

U staat voor de deur met uw rood plastieken mandje stevig onder de arm geklemd en kijkt uw ogen uit. In deze moderne supermarkt bent u echter niet vrij om zo maar uw mandje vol te laden! De bedrijfsleider heeft een aantal kant en klare boodschappenlijstjes liggen waarvan u er slechts één mag kiezen. Met grote pijlen is aangegeven hoe u door de winkel dient te lopen terwijl er nauwlettend op wordt toegezien dat u niet van de aangeven route afwijkt.

U laadt uw mandje vol en houdt zorgvuldig bij hoeveel spaarpunten u bij de aankoop van verschillende producten kunt verdienen; berekenend winkelen heet dit. De snelst winkelende klant krijgt korting bij de kassa, dus u zet er vaart achter. De inhoud van uw mandje wordt streng in de gaten gehouden en tot uw verbazing ziet u klanten via de achteruitgang stilletjes verdwijnen. Sommigen van hen komen in aanmerking voor de niet-goed-geld-terug actie. Bij de kassa aangekomen wordt de inhoud van uw mandje nog éénmaal gecontroleerd en u rekent af. Uw spaarpunten leveren u een boekje op en u verzilvert deze onmiddellijk. U krijgt hiervoor het ‘de-klant-is-koning’-certificaat.
Deceptie

Nu u alle zorgvuldig geselecteerde kwaliteitsproducten in huis heeft, kunt u aan de slag. Maar wat een deceptie; het feestmaal dat u in gedachten had blijkt niet beter te smaken dan een eenvoudige diepvriesmaaltijd! Blijkbaar bent u een ingrediënt vergeten.

Uit het voorgaande mag duidelijk zijn dat een student niet alleen als klant van de universiteit gezien kan worden. De student is namelijk tegelijkertijd zowel producent, klant, participant als het product zelf. Dit impliceert dat studeren meer is dan het behalen van studiepunten; studeren is ondernemen. Het is een kwestie van aanpakken, uitvinden en investeren met alle voor- en tegenspoed die daar bij komt kijken. In zekere zin is studeren ook risico’s nemen. Risico’s die tegenwoordig niet iedereen meer bereid is te nemen. Studeren is een proces dat plaats vindt tussen de universiteit en de student in een academische omgeving. ‘

Studeren is ondernemen – de win-win-situatie. Onder die titel sprak de fractievoorzitter van de Oras-studentenpartij bij de opening van het Academisch jaar. Hieronder de inleiding van haar betoog.

‘ Stel, u bent net van uw plattelandskruidenier overgestapt naar de grote supermarkt in de stad en u heeft nog maar net uw vasteklantenkaart met digitale foto in de bus gekregen. Dit groot winkelparadijs dat nu voor u open ligt is wel duur, maar belooft dan ook heel wat.

U staat voor de deur met uw rood plastieken mandje stevig onder de arm geklemd en kijkt uw ogen uit. In deze moderne supermarkt bent u echter niet vrij om zo maar uw mandje vol te laden! De bedrijfsleider heeft een aantal kant en klare boodschappenlijstjes liggen waarvan u er slechts één mag kiezen. Met grote pijlen is aangegeven hoe u door de winkel dient te lopen terwijl er nauwlettend op wordt toegezien dat u niet van de aangeven route afwijkt.

U laadt uw mandje vol en houdt zorgvuldig bij hoeveel spaarpunten u bij de aankoop van verschillende producten kunt verdienen; berekenend winkelen heet dit. De snelst winkelende klant krijgt korting bij de kassa, dus u zet er vaart achter. De inhoud van uw mandje wordt streng in de gaten gehouden en tot uw verbazing ziet u klanten via de achteruitgang stilletjes verdwijnen. Sommigen van hen komen in aanmerking voor de niet-goed-geld-terug actie. Bij de kassa aangekomen wordt de inhoud van uw mandje nog éénmaal gecontroleerd en u rekent af. Uw spaarpunten leveren u een boekje op en u verzilvert deze onmiddellijk. U krijgt hiervoor het ‘de-klant-is-koning’-certificaat.
Deceptie

Nu u alle zorgvuldig geselecteerde kwaliteitsproducten in huis heeft, kunt u aan de slag. Maar wat een deceptie; het feestmaal dat u in gedachten had blijkt niet beter te smaken dan een eenvoudige diepvriesmaaltijd! Blijkbaar bent u een ingrediënt vergeten.

Uit het voorgaande mag duidelijk zijn dat een student niet alleen als klant van de universiteit gezien kan worden. De student is namelijk tegelijkertijd zowel producent, klant, participant als het product zelf. Dit impliceert dat studeren meer is dan het behalen van studiepunten; studeren is ondernemen. Het is een kwestie van aanpakken, uitvinden en investeren met alle voor- en tegenspoed die daar bij komt kijken. In zekere zin is studeren ook risico’s nemen. Risico’s die tegenwoordig niet iedereen meer bereid is te nemen. Studeren is een proces dat plaats vindt tussen de universiteit en de student in een academische omgeving. ‘

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.