Binnenhofcolleges tegen kennistekort

In plaats van meewarig te doen over het tekort aan technische kennis in de Tweede Kamer organiseert de 4TU federatie vanaf vrijdag 21 mei tot aan het zomerreces elke vrijdag een 4TU.Binnenhofcollege. In deze besloten sessies praten een professor, een ondernemer en een student politici in een uur tijd bij over de laatste ontwikkelingen in hun vak.

In de eerste aflevering staat kunstmatige intelligentie (AI) centraal. David Abbink (faculteit 3mE) zal laten zien hoe in het Delftse robotica lab gewerkt wordt aan samenwerking met robots die de efficiëntie van robots koppelt aan de flexibiliteit en het gezonde verstand van mensen.

In zijn rol als ondernemer van de start-up Councyl zal Caspar Chorus (faculteit TBM) aan de hand van de toeslagenaffaire uitleggen hoe een goede balans getroffen kan worden tussen AI en menselijke beoordeling.

Ook promovenda Emma van Zoelen (faculteit EWI) is op zoek naar de optimale afstemming tussen mens en AI-systemen. Ze zal vertellen hoe mens en robot van elkaar kunnen leren en samen een team vormen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl