Name: Aditya Dhathathreyan (India)
Brand: Brand : Unknown, because it’s so modified
Price: 75 euros
Striking Feature: Fantastic styling
Hardly a day goes by when you won’t see Aditya ‘Adi’ Dhathathreyan racing his bike on the streets of Delft.
Name: Aditya Dhathathreyan (India)
Brand: Brand : Unknown, because it’s so modified
Price: 75 euros
Striking Feature: Fantastic styling
Hardly a day goes by when you won’t see Aditya ‘Adi’ Dhathathreyan racing his bike on the streets of Delft.
This speedracer from India takes pride in his perfectly timed biking from Roland Hostlaan: from his room at Roland to the EEMCS faculty building where he practically lives, it doesn’t take him more than 4 or 5 minutes. “I’ve improved my timing by as much as 4 minutes from when I first came to Delft,” he says. “The last time I cycled so much was way back in my school days!” The biking culture in the Netherlands did not come as a surprise to Adi, whose parents had studied in Groningen. “When I got admitted to TU Delft’s sustainable energy technology course, I knew that I’d be cycling at least for the next two years.”
As for his initial bike hunt, he says: “The first thing I did when I got to Delft was search for bikes. Of course, I had to search high and low to get my perfect bike. Though I was tempted to get a new racing bike, I didn’t want to risk it for the obvious reasons, and settled for this slick mountain bike. Initially I had to get the chain repaired, but now it runs super smooth. The bike is getting an overhaul right after the semester exams.” Adi plans to get his gears fixed and paint his bike matt black. “I’m searching for the right paint for the job as well!” he retorts. With bikes almost non-existent today in the Indian streetscape, as motorbikes take their place, Adi admits that he ‘probably wouldn’t enjoy biking in India as much as I do here. One needs the perfect setting, scenery and environment, and most importantly the right amount of traffic. The scenery here is out of a nature magazine and the weather is so refreshing for cycling, except when you’re cycling against the wind!” Moreover, he’s delighted that cyclists have their own lanes, making it much safer when biking between cities. “I had amazing fun biking to Rotterdam soon after I came to Delft last September, and plan to do more ‘road trips’ once it gets a bit warmer,” he adds. So, Rotterdam again? “No, Amsterdam’s the next stop!”
Vurig protest
Twee jongens en een meisje in helderrode trui en jacks, oogverblindend rode fakkels, folders voor langsfietsende TU-studenten en -medewerkers, ook rood. Het Mekelpark verschoot woensdagmorgen ter hoogte van de aula even van kleur. Rood, de jongeren van de SP, voerde actie tegen het onderwijsbeleid van het kabinet en voor actie op 2 maart. Ook in zeven andere studentensteden gingen SP-jongeren op dezelfde tijd de straat op. “Het is code rood voor het onderwijs”, motiveerde Tom Zonneveld van de Delftse afdeling van Rood de reden voor het protest. “De toestand voor het onderwijs is kritiek.” Tegelijk riep Rood op om op 2 maart, tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten, ‘het karwei af te maken’. Studenten kunnen er dan (mede) voor zorgen dat de gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV geen meerderheid in de Eerste Kamer krijgt.
Tafellaken
Anne de Jongh en Servé Custers hebben vorige week de eerste prijs gewonnen in de Delft Tableware Design Competition. De studenten industrieel ontwerpen wonnen 1500 euro voor hun tafelkleed en servetten met het ontsnappingsverhaal van Hugo de Groot. De studenten wilden ‘het ambacht van het weven verbinden met een modern ontwerp en een fantastisch historisch verhaal’. De jury prees de winaars vanwege het grafisch prachtig uitwerken van het historische verhaal en de toegevoegde waarde van het ontwerp voor de horeca omdat het ‘conversatie uitlokt’. De tweede prijs (500 euro) ging naar Chandra Pudjiatie en Chetan Shivarama (IO) met ‘Delft through the looking glass’, zes bierviltjes in blauwwitte kleuren die samen de plattegrond van Delft vormen plus een vergrootglas. De derde prijs, ook 500 euro, ging naar Lute Elting (Bouwkunde) en Drim Stokhuijzen (IO) voor hun “Peper en Zoutstel’.
Nowee
Wat de gezamenlijke (linkse) oppositie maar niet lukt – krachtenbundeling en gezamenlijke profilering – hebben De Bolk, Koornbeurs, Wolbodo en Delftsche Zwervers allang voor elkaar. Dus is er ook dit jaar de Nowee, de feestweek waarin de verenigingen zich profileren en vooral samen feest vieren. De Nowee duurt van 28 februari tot en met 4 maart. Het thema is Murphy’s Law. Te verwachten zijn vuur, cocktails en een schat onder de regenboog.
Parkeerboetes
De parkeersituatie bij het sport- en cultuurcentrum van de TU Delft is zo onduidelijk dat uitgeschreven boetes aan foutparkeerders moeten worden kwijtgescholden. Dat vindt de gemeenteraadsfractie Onafhankelijk Delft. De fractie stelt in een brief aan burgemeester en wethouders (b&w) dat verkeersborden in de omgeving verwarring zaaien. Ook de betegeling van het plein zou de suggestie wekken dat er parkeervakken zijn, terwijl parkeren verboden is. Onafhankelijk Delft vraagt b&w ook of het wil bevorderen dat het parkeerverbod duidelijker wordt aangegeven.
Indesem’11
Het architectuurseminar Indesem (International Design Seminar) is van 13 tot en met 21 mei bij Bouwkunde. Thema is Losing Ground: wat is de rol van architectuur in het huidige tijdperk van interactieve media en digitalisering? Veertig internationale en veertig Nederlandse studenten kunnen een week lang naar onder meer workshops, lezingen, debatten en excursies. Selectie vindt plaats door een prijsvraag op www.indesem.nl. Meedoen kan tot 7 maart.
Industrie dienen
’Universiteiten moeten risicovolle onderwerpen oppakken, met de focus op datgene waar onze industrie mee gediend is.’ Dat zegt Rob Fastenau, de nieuwe decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI), in een interview met Link Magazine. Fastenau heeft tientallen jaren ervaring in het bedrijfsleven. Volgens hem kan ‘de koppeling tussen universiteiten en het bedrijfsleven beter. ‘Maar, die verbetering mag niet ten koste gaan van het fundamentele onderzoek.’ Waar dat onderzoek zich op moet toespitsen, is niet meer zo eenvoudig te achterhalen als vroeger, stelt Fastenau. ‘Maar je kunt er wel met elkaar over praten en zorgen dat het onderzoek geënt is op juist datgene waar de Nederlandse industrie sterk in is – thema’s als energieproblematiek, gezondheidszorgkosten en klimaatverandering.’ Ook in het onderwijs moet het bedrijfsleven niet uit het blikveld verdwijnen. Fastenau: ‘Mijn ambitie is ervoor te zorgen dat mijn faculteit die studenten aflevert die de industrie nodig heeft.’
Comments are closed.